آمریکا به رهایی از شر تمام محدودیت‌های تسلیحاتی می‌اندیشد

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی در مطلبی برای روزنامه ودوموستی نوشت: متاسفم که شرایط دشوار داخلی که در سال‌های اخیر در ایالات متحده شاهد آن هستیم، در حقیقت منجر به مختل شدن گفت‌وگو میان دو کشور در تمامی حوزه‌ها از جمله تسلیحات هسته‌ای شده است. زمان آن رسیده است که احزاب سیاسی آمریکا بر مشکلاتشان فائق آیند و یک مکالمه جدی را آغاز کنیم. اطمینان دارم که روسیه برای آن آماده است.

گورباچف تاکید کرد، ایالات متحده قصد خروج از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد (آی‌ان‌اف) را دارد "تا از شر تمام محدودیت‌های تسلیحاتی خلاص شود و به برتری نظامی مطلق دست یابد و اراده خود را بر جهان تحمیل کند."

این سیاستمدار کهنه‌کار روس افزود: تحولات مخرب امروز می‌تواند به بی‌ثباتی شرایط استراتژیک جهانی منجر شود، یک رقابت تسلیحاتی جدید، وضعیت هرج و مرج و بی‌ثباتی در سیاست جهان. امنیت تمام کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا به چالش کشیده می‌شود.

ایالات متحده مدعی است برد موشک ۹ام۷۲۹ روسیه نقض محدودیت‌های این پیمان است اما مسکو با رد این اتهامات آنها را بی‌اساس می‌داند. روسیه تاکید دارد سامانه‌های دفاعی آمریکا در اروپا به تجهیزاتی مجهز است که موشک‌های کروز با برد ناقض پیمان آی‌ان‌اف شلیک می‌کند. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اوایل فوریه تعلیق وظایف ایالات متحده طبق پیمان آی‌ان‌اف را اعلام کرد و روند خروج شش ماهه را آغاز کرد مگر اینکه روسیه از بندهای این پیمان تبعیت کند.