آزادی رسانه در اروپا در بدترین شرایط است

در این گزارش همچنین بر اقدامی فوری برای حفاظت از خبرنگاران در مقابل حملاتی که به صورت مداوم صورت می‌گیرد، تاکید شده است.

در گزارش ۲۰۱۹ شورای اروپایی با عنوان "دموکراسی در خطر" آمده که آزادی رسانه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شرایط بسیار بدی است که بدترین شرایط از پایان جنگ سرد به حساب می‌آید.

این گزارش که با همکاری پلتفورمی برای حفاظت از روزنامه نگاری و امنیت خبرنگاران منتشر شده در ادامه می‌آورد که تعداد حملات علیه خبرنگاران به شدت در سال گذشته میلادی افزایش یافته و تقریباً دو برابر شده است.

دو خبرنگار در سال ۲۰۱۸ در جریان کار کشته شدند که یان کوچیاک، خبرنگار محقق اسلواکی و جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی هستند.

این پلتفورم همچنین نسبت به انجام حملات بیشتر علیه خبرنگاران هشدار داده که بسیاری از آنها در دسته سطح ۱ قرار دارند. در میان این رخدادها می‌توان به انفجار خودروی بمب گذاری شده، حمله با چاقو، حمله با استفاده از آتش و حمله به ساختمان روزنامه ملی اشاره کرد.

اما این حملات تنها ماهیت فیزیکی نداشته‌اند. این گزارش در ادامه می‌آورد که ۲۰۱۸ شاهد حملات لفظی و بدنام سازی عمومی رسانه‌ای و خبرنگاران در بسیاری از کشورهای عضو بوده است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: نمونه‌هایی از حملات لفظی از سوی رهبران سیاسی در سال ۲۰۱۸ شامل "واقعاً متأسفم که خبرنگاران هنوز جز گونه‌های منقرض شده نیستند"، انتشار فهرست‌هایی از خبرنگارانی است که جرأت کردند برای دولت تهدید باشند و اینکه آنها را خیانت کار خواندند و تهدید شدند که اعتبارات دولتی را برای رسانه‌ها کم کنند.

بر اساس گزارش این پلتفورم، ۱۳۰ خبرنگار هنوز تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ در حبس هستند که بسیاری از آنها در ترکیه در زندان به سر می‌برند. این کشور همچنان با بیش از ۲۰۰ خبرنگار محبوس از کودتای ناکام ۲۰۱۶، بیشترین تعداد خبرنگاران در حبس را دارد.

معافیت از مجازات که در این گزارش به "کوتاهی مقام‌های دولت برای تعیین هویت، تحت پیگرد قرار دادن و مجازات تمام افرادی که مسئول ارتکاب چنین جرایمی علیه خبرنگاران می‌پردازند"، معنا شده، بهبود نیافته است. این گزارش برخلاف ادعای ۴۷ کشور عضو شورای اروپایی است که وعده انجام اقدامات برای بهبود اوضاع را داده بودند.