کنایه سنگین اردوغان به مکرون

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، امانول مکرون، همتای فرانسوی خود را یک «تازه به دوران رسیده سیاسی» توصیف و به او توصیه کرد تاریخ کشورش را مطالعه کند.

پاریس تصمیم گرفته است روزی را به منظور بزرگداشت «نسل‌کشی ارامنه» در سال ۱۹۱۵ اختصاص دهد. آنکارا عبارت «نسل‌کشی ارامنه» را همواره رد کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی هابر (A-Haber) همچنین گفته است: «به مکرون گفتم تو یک تازه به دوران رسیده در عالم سیاست هستی. اول تاریخ کشور خودت را یاد بگیر. مکرون! در تاریخ ما نسل‌کشی وجود ندارد».

اردوغان از رئیس‌جمهور فرانسه خواست واژه نسل کشی را با احتیاط به کار ببرد.

امانول مکرون در اوایل ماه جاری گفته بود فرانسه، کشوری که تعداد قابل توجهی ارمنی در آنجا زندگی می‌کنند، روز ۲۴ آوریل را به عنوان روز بزرگداشت نسل‌کشی ارامنه نامگذاری خواهد کرد.

ارمنی‌ها معتقدند یک میلیون و نیم ارمنی به شکلی نظام‌مند توسط امپراطوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول کشته شدند. آنکارا مخالف کاربرد کلمه نسل‌کشی است و معتقد است آنچه روی داده است کشتاری دو طرفه در چارچوب جنگ داخلی و قحطی بوده و در جریان آن‌ها صد‌ها هزار نفر از دو طرف کشته شدند.

پس از اظهارات مکرون، هامی آکسوی (Hami Aksoy)، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، رئیس جمهور فرانسه را متهم کرد که با اتخاذ چنین تصمیمی به دنبال جلب آرای ارامنه مقیم فرانسه است.