درخواست آمریکا از اروپا

دولت آمریکا از متحدان اروپایی خود خواسته است برای مقابله با عملیات احتمالی ترکیه نیروهای نظامی بیشتری را به شمال سوریه اعزام کنند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از متحدان اروپایی این کشور خواسته برای محافظت از نیروهای کُرد در برابر عملیات نظامی ترکیه، نیروهای نظامی بیشتری به شمال سوریه اعزام کنند.

روزنامه واشنگتن‌ پست به نقل از منابع نظامی گزارش داد که پنتاگون در حال پیگیری طرحی برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است و به همین منظور از کشور‌های آلمان، فرانسه، و انگلیس خواسته است تا ۱۵۰۰ نیروی نظامی را به این منطقه اعزام کنند.

این منابع نظامی می‌افزایند آمریکا به متحدان اروپایی خود گفته است واشنگتن در ازای این اقدام اروپایی‌ها ۲۰۰ نیروی نظامی خود را از سوریه خارج و همچنین از نیرو‌های اعزامی اروپایی حمایت می‌کند و اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۸، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داد اگر آمریکا نیرو‌های کُرد تحت حمایت خود را از منطقه شرق فرات سوریه خارج نکند، ترکیه آماده آغاز عملیات نظامی جدیدی علیه آنهاست؛ آنکارا نیرو‌های کُرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق YPG» را شاخه نظامی سوری سازمان تروریستی «پ. ک. ک» می‌داند. اما اردوغان پس از گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و اعلام اینکه نیرو‌های نظامی آمریکا به‌زودی از سوریه خارج می‌شوند، تاکنون این عملیات را به تعویق انداخته است.

دونالد ترامپ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد به زودی همه نیرو‌های آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند، اما به تدریج و تحت فشار مقامات نظامی و وزارت دفاع این کشور از خروج فوری و کامل نیرو‌ها عقب‌نشینی و اعلام کرد روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به آرامی و طی چند ماه انجام خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور پیش از این نیز بار‌ها مدعی شده بودند که واشنگتن به زودی نیرو‌های خود را از سوریه خارج می‌کند، اما پس از مدتی اظهاراتشان را تکذیب کردند.