کسی که خاورمیانه را به آتش خواهد کشید

روزنامه «خبر ترک» در مقاله‌ای نوشت: انتشار خبر‌ها در این باره که آمریکا با تصمیم عربستان برای ساخت نیروگاه هسته‌ای مخالفت نخواهد کرد و حتی از آن حمایت نیز خواهد کرد، واشنگتن را با جنجال مواجه کرده است.

در نشستی که با حضور نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه در کنگره برگزار شد، بر مخالفت کنگره آمریکا و اینکه دولت آمریکا نیز نباید اجازه چنین چیزی (ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان) را بدهد، تاکید شد.

چنین طرح خطرناکی می‌تواند آتش جنگ را روشن کند. برای درک اینکه چرا ترامپ در پی برداشتن چنین گام‌های خطرناکی است، باید روابط پشت پرده میان دولت آمریکا و اسرائیل را به خوبی تحلیل کرد. در واشنگتن گفته می‌شود، جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ پشت پرده این تحولات است. پدر کوشنر نیز دوست نزدیک بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است. این روابط دوستانه به اندازه‌ای نزدیک است که نتانیاهو در سفر‌های شخصی به آمریکا در منزل خانواده کوشنر در نیوجرسی اقامت می‌کند.

دونالد ترامپ نیز با اطلاع از این روابط دوستانه نتانیاهو و خانواده کوشنر، بلافاصله پس از انتخاب به ریاست جمهوری دامادش را مامور هماهنگی روابط با اسرائیل و سیاست آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) کرد.

داماد ترامپ علاوه بر نخست وزیر اسرائیل با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیز روابط دوستانه نزدیکی دارد و این روابط دوستانه به اندازه‌ای نزدیک است که آنان هر روز از طریق واتس آپ با یکدیگر در تماس هستند. در این باره هیچ تردیدی نیست که جارد کوشنر و همسرش ایوانکا در پشت پرده سیاست‌های تهاجمی اسرائیل در منطقه و همکاری اسرائیل با عربستان نقش دارند.