عمران خان : در صورت حمله هند، بی درنگ پاسخ خواهیم داد

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان امروز طی اظهاراتی در خصوص حمله اخیر در کشمیر تحت کنترل هند که منجر به کشته شدن ۴۴ نظامی هندی شد گفت: چند روز گذشته در منطقه «پلوامه» کمشیر حمله ای صورت گرفت که باید بلافاصله بعد از آن واکنش نشان می دادم چرا که دولت هند با اتهام زنی به پاکستان، دولت اسلام آباد را به دست دشت داشتن در این حمله متهم کرد.

عمران خان گفت: به دلیل سفر ولیعهد عربستان به این کشور تمام توجه ما بر این سفر متمرکز شده بود و بنابراین فرصت برای پاسخ در این خصوص نداشتم.

وی با خطاب قرار دادن دولت هند گفت: دهلی نو بدون ارائه هیچ گونه شواهدی به پاکستان اتهام می زند و حتی به این فکر نمی کند که اسلام آباد چه سودی می تواند از این حمله ببرد آن هم درست زمانی که در حال تدارک چنین سفر مهمی در کشورش است؛ قطعا باید احمق باشیم که دست به چنین اقدامی بزنیم.

عمران خان در ادامه گفت: حتی اگر بحث سفر ولیعهد عربستان به پاکستان هم مطرح نبود باز هم پاکستان هیچ سودی از این حمله نمی برد چرا که پاکستان در حال دستیابی به ثبات و استحکام است و قطعا از این چنین اقداماتی سودی نخواهد برد.

وی افزود: پاکستان ۱۵ سال است که با تروریسم دست و پنجه نرم می کند و در این مدت ۷۰ هزار پاکستانی جان خود را از دست داده اند. تروریسم در حال سرکوب و نابودی است و پاکستان به سوی امنیت پیش می رود و ما قطعا از این چنین اقداماتی سود نخواهیم برد.

نخست وزیر پاکستان خطاب به دولت هند گفت: سوال من از دهلی نو این است که آیا می خواهد همچنان در گذشته باقی بماند و هر بار هر واقعه ای از این دست در کشمیر رخ می دهد را به پای پاکستان بگذارد.

وی افزود که هند به جای حل مسئله کشمیر از طریق مذاکرات مشغول اتهام زنی به پاکستان است.

عمران خان گفت: اسلام آباد آماده هر گونه همکاری با دهلی نو برای انجام تحقیقات در خصوص حمله اخیر است. حتی اگر هند شواهد موثقی برای دست داشتن اسلام آباد در این حمله دارد، ارائه کند ما قطعا علیه عوامل آن اقدمات خواهیم کرد.

وی افزود که ما هرگز اجازه نخواهیم داد که کسی از خاک پاکستان برای حمله علیه کشور دیگری سوء استفاده کند.

عمران خان در ادامه گفت: وقتی اسلام آباد صحبت از مذاکرات با دهلی می کند اولین شرط دهلی نو گفتگو در مورد مسئله ترریسم است. امروز من به طور واضح اعلام می کنم که ما حاضر به مذاکره در مورد تروریسم هستیم چرا که این مسئله مربوط به کل منطقه است و همه ما خواهان ریشه کن کردن تروریسم از کل منطقه هستیم. ما خود بیشترین قربانی را در جنگ با تروریسم داده ایم.

نخست وزیر پاکستان گفت که هند باید موضع خود را تغییر دهد، مردم کشمیر از اقدامات هند در این ایالت به تنگ آمده اند و هراسی از مرگ ندارند. دهلی نو به این درک نرسیده است که وقتی تا به امروز مسئله کشمیر از طریق نظامی حل نشده است چطور در آینده می تواند از طریق نظامی حل شود؟

وی افزود که قدرت های جهان بعد از قریب به ۱۷ سال جنگ در افغانستان به این پی بردند که صلح از طریق جنگ حاصل نمی شود، هند نیز باید بداند که تنها راه حل مسئله کشمیر مذاکرات است.

نخست وزیر پاکستان گفت که زمزمه هایی در هند در خصوص حمله به پاکستان به گوش می رسد. سران هند بدانند که اگر در فکر حمله به پاکستان هستند ما بی درنگ پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: شروع جنگ آسان است و در اختیار انسان است اما کنترل آن در اختیار ما نیست. بنابراین امیدوارم که طرفین با تدبیر و احساس مسئولیت به حل اختلافات بپردازند.