لاوروف: آمریکا قصد تجزیه سوریه را دارد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد واشنگتن  تلاش می‌کند سوریه را تجزیه کند و یک شبه دولتی را در کرانه شرقی رودخانه فرات ایجاد کند زیرا آمریکا مخالف برگرداندن بخش شمال شرقی سوریه به دولت دمشق است.

سرگئی لاوروف امروز (سه‌شنبه) با اشاره به موضوع اعلام خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه به واشنگتن و متحدانش در خصوص اقدامات غیرقانونی در این منطقه هشدار داد. وزیر خارجه روسیه یادآور شد خروج نیرو‌های آمریکا تاثیر مثبتی بر دستیابی به توافقی در خصوص بحران سوریه خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین با غیرقانونی خواندن برنامه آمریکا برای انتقال قدرت از طریق ایجاد منطقه امن در شمال سوریه افزود واشنگتن متحدانش را از سرمایه گذاری در بازسازی مناطق آزاد شده در سوریه که در کنترل دولت آن است، منع می‌کند. لاوروف افزود: آن‌ها به طور فعالانه در حال سرمایه‌گذاری و مجبور کردن متحدان خود برای بازسازی مجدد بخش‌هایی از سوریه هستند، با این حال متحدانش را از سرمایه گذاری در بازسازی زیرساخت‌ها در دیگر بخش‌های سوریه که در کنترل دولت قانونی هستند، منع می‌کنند.

اظهارنظر وزیر خارجه روسیه در حالی مطرح شد که از هفته گذشته مقام‌های آمریکایی از جمله رئیس جمهور این کشور اظهاراتی را درباره پایان عملیات ائتلاف واشنگتن به منظور مقابله با داعش مطرح کردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اواسط دسامبر سال گذشته میلادی پیروزی علیه عناصر داعش را اعلام کرد و گفت: نیروهای آمریکا با توجه به شکست تروریست‌های داعش از سوریه خارج خواهند شد.