انتقاد ترکیه از رای تعلیق مذاکرات مربوط به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا

 ترکیه امروز (پنجشنبه) رای کمیته امور خارجه پارلمان اروپا در خصوص تعلیق مذاکرات مربوط به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را محکوم و آن را غیرقابل قبول توصیف کرد.

کمیته امور خارجه روز گذشته از کمیسیون اروپا خواست تا با توجه به بی توجهی دولت آنکارا به مسائلی همچون حقوق بشر، آزادی‌های مدنی، نفوذ دستگاه قضایی این کشور و اختلافات آن با قبرس و سایر کشور‌های همسایه، به طور رسمی مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را تعلیق کند.

هامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای این اقدام پارلمان اروپا را «غیر قابل قبول» توصیف کرد و گفت: تعلیق مذاکرات «غیر قابل قبول» است. ما انتظار درایم اصلاحات لازم انجام شود. گزارش نهایی واقع‌بینانه، بی‌طرفانه و دلگرم‌کننده باشد. فقط چنین گزارشی در کشور ما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آنکارا می‌گوید عضویت در اتحادیه اروپا یکی از مهمترین اهداف استراتژیک آن است؛ هرچند مذاکراتی که به طور رسمی در سال ۲۰۰۴ آغاز شد، سال‌ها متوقف شده است. برخی سران و مقامات اتحادیه اروپا خواستار پایان دادن به این مذاکرات شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه اکتبر سال گذشته میلادی پیشنهاد کرد ادامه مذاکرات درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را به رفراندوم بگذارد که تایید نشد.