افزایش اعتراضات شهروندان الجزایر

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار است ۱۸ آوریل آینده برگزار شود و این کشور از زمان اعلام بوتفلیقه برای نامزدی ریاست جمهوری در ۱۱ فوریه جاری شاهد اعتراض به این موضوع بوده است.

صد‌ها نفر از فعالان و مردم عادی امروز پنجشنبه در مرکز شهر تیچی مرکز ایالت بجایه در شرق الجزایر در اعتراض به نامزدی بوتفلیقه تظاهرات کرده و خواهان خروج او از قدرت شدند.

آن‌ها پرچم‌های سیاهی را برای بیان اندوه و یاس خود از سرنوشت سیاسی الجزایر در دست داشتند و در مخالفت با حکومت و بوتفلیقه، شعار "الجزایر آزاد و دموکراتیک است" سر میدادند.

این تظاهرات مسالمتآمیز برگزار شد و شاهد هیچ خشونتی نبود.

فرماندهی کل پلیس الجزایر به فرماندهان نواحی دستور داده است که از سرکوب تظاهرات مسالمتآمیز خودداری کرده و از برخورد با تظاهراتکنندگان امتناع کنند. علت این دستور جلوگیری از افزایش التهاب اوضاع است.

شهر‌های خراطه، وهران و باب الزوار در استان الجزیره و شهر‌های عنابه، برح بوعریریج و عین البیضاء در شرق الجزایر نیز شاهد تظاهرات مشابهی بود و فعالان و سیاستمداران مخالف خود را برای فردا جمعه جهت انجام حرکت اعتراضی جدیدی آماده میکنند.

تشکل "جنبش شهروندی" مخالف نیز خواهان تظاهرات در یکشنبه آینده به مناسبت سالگرد ملی کردن فرآورده‌های سوختی در ۲۴ فوریه سال ۱۹۷۱ میلادی شده است.

۱۸ شخصیت سیاسی مخالف در الجزایر نیز روز گذشته حمایت خود از فعالیت‌های مردمی مسالمت آمیز مخالف نامزدی بوتفلیقه را اعلام کردند.