حل مسائل سوریه بدون دخالت بیگانگان

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا؛ دكتر محمود احمدينژاد و ديميتري مدودوف شامگاه چهارشنبه در مكالمه تلفني، تحركات بيگانگان براي ايجاد درگيري داخلي در سوريه و تجزيه اين كشور را اشتباه و برخلاف صلح و امنيت منطقه دانسته و راهكار بهبود اوضاع سوريه را ايجاد اصلاحات با تفاهم و آرامش، بدون دخالت بيگانگان دانستند.

روسای جمهور دو کشور با تاکید بر این‌که اصلاحات در سوریه باید به دست سوری‌ها و فارغ از دخالت بیگانگان انجام شود بر تلاش گسترده‌تر دو کشور برای جلوگیری از دخالت برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و همپیمانان منطقه‌ای آن‌ها برای ایجاد جنگ داخلی و تجزیه سوریه تاکید کردند.

احمدی‌نژاد و دیمیتری مدودوف همچنین لزوم تداوم همکاری‌ها و رایزنی‌های نزدیک تهران – مسکو و تلاش مشترک برای حل و فصل مسایل منطقه‌ای بویژه سوریه را با تقویت تفاهم و همدلی مورد تاکید قرار دادند.

احمدی‌نژاد در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اهمیت تحولات منطقه‌ای، تمرکز همکاری‌های نزدیک تهران – مسکو را به منظور حل و فصل این تحولات به نفع صلح و آرامش مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران و روسیه با توجه به برخورداری از مواضع و دیدگاه مشترک، باید تحرکات گسترده‌تری را برای کمک به برقراری صلح در منطقه و جلوگیری از دخالت بیگانگان صورت دهند.

دیمیتری مدودوف نیز در این تماس تلفنی با تاکید بر این‌که تحولات سوریه باید توسط سوری‌ها و با حفظ احترام به حاکمیت ملی سوریه سامان یابد، تصریح کرد: برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای و کشورهای هم‌پیمان آنها در خلیج فارس به دنبال تجزیه سوریه هستند و این موضوع، خطری برای امنیت منطقه است و در این زمینه ایران و روسیه می‌توانند با همکاری‌های نزدیک خود گام‌های موثری در حل و فصل مسالمت‌آمیز اوضاع سوریه بردارند.

رييسجمهور روسيه همچنين بر لزوم هماهنگي مواضع تهران - مسكو درباره تحولات منطقه و به ويژه سوريه تاكيد كرد.