داعیه‌داران حقوق بشر به دنبال تاسیس گوانتاناموی اروپایی

الحیات نوشت خطرناک‌ترین مسئله‌ای که برخی کشور‌های اروپایی این روز‌ها در حال بررسی آن هستند تاسیس گوانتاناموی اروپایی برای زندانی و محاکمه کردن شهروندان تروریستی این کشورهاست که اگر این فرضیه عملی شود، بر خلاف قوانین حقوق بشر خواهد بود.

الحیات افزود: اروپا این روز‌ها در مخمصه تعامل با شهروندان خود گرفتار شده است؛ تا جاییکه کشور‌های عربی درج شده در فهرست کشور‌های جهان سوم به چنین سطحی از گرفتاری نرسیده اند. این جهان اول از وجود برخی افراد تروریست میان شهروندان خود غافلگیر شد و تصمیم گرفت آن‌ها را با سلب تابعیت و مخالفت با بازگشت به میهن خود مجازات کند.

خطرناک‌ترین چیزی که برخی کشور‌های اروپایی این روز‌ها آن را بررسی می‌کنند، برپایی پادگانی خارج از این کشورهاست تا افراد بازگشته از کانون تروریسم را آنجا زندانی و محاکمه کنند. تصمیم گیرندگان در این کشور‌ها به طور جدی، فرضیه تاسیس گوانتاناموی اروپایی را که خارج از چارچوب قوانین این کشورهاست بررسی می‌کنند. این درجه بسیار پستی از انحطاط اخلاقی است و چنانچه انجام شود، شوک وارد خواهد کرد و بر خلاف همه شعار‌های حقوق بشر خواهد بود. به ویژه آنکه این کشور‌ها با  ادعای این مفاهیم (حقوق بشر) وضع منطقه خاورمیانه را پیگیری می‌کنند و افزون بر آن واشنگتن هم ضرر تجربه گوانتانامو را درک کرد.

این گرفتاری در میان کشور‌های اروپایی آشکار است و هر یک از مسئولان این کشور‌ها برای تعامل با زندانیان خود در سوریه، دیدگاهی دارند. از جمله این کشور‌ها فرانسه است که آرزو می‌کند زندانیان این کشور در سوریه بمانند یا به عراق منتقل شوند. ترامپ چند روز پیش به طور جدی از برخی کشور‌های اروپایی خواست تا شهروندان خود را از زندان‌های کرد‌های سوریه بازگردانند. 

در پایان این مطلب آمده است: سازمان‌های حقوق بشر اروپایی که در قبال پرونده‌های منطقه ما فعال هستند باید به شهروندان خود توجه و بی احترامی کشور‌هایشان به حقوق انسان را متوقف کنند.