ادعای مقام صهیونیست در مورد مذاکرات ترامپ و نتانیاهو

وزیر آموزش رژیم صهیونیستی مدعی شد نخست‌وزیر این رژیم و رئیس‌جمهور آمریکا درباره طرحی برای تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری توافق کردند.

نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه مدعی شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای را برای ایجاد یک دولت فلسطینی در کرانه باختری و نیز تقسیم قدس، یک یا دو روز پس از انتخابات پارلمانی ۹ آوریل در سرزمین‌های اشغالی، طراحی کردند.

بنت، به عنوان رئیس جدید حزب راست در نشست کابینه اعلام کرد: نتانیاهو و رئیس جمهور ترامپ توافق کردند تا طرحی را برای ایجاد یک دولت فلسطینی در ۹۰ درصد از (کرانه باختری) شکل دهند. آن‌ها همچنین توافق کردند تا این برنامه را تا پیش از روز انتخابات ارائه نکنند تا از آسیب (ناشی از آن) به نتانیاهو جلوگیری کنند، اما یک یا دو روز پس از انتخابات این برنامه ارائه می‌شود و دربرگیرنده تجزیه قدس نیز می‌شود.

این در حالی است که نتانیاهو در واکنش به ادعای بنت آن‌ها را بی اساس خواند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: طبیعی است که او (بنت) پریشان و اندکی گیج شده است. واضح است که احزاب کوچک در طول انتخابات همه نوع کار‌های عجیب و غریب از جمله بیان اظهارات بی اساس، را انجام می‌دهند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که دو هفته پیش شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از مقامات ناشناس آمریکا گزارش داد که دولت این کشور طرح به اصطلاح «صلح» رئیس جمهور این کشور موسوم به معامله قرن را به پایان رسانده است و ترامپ در جریان جزئیات این برنامه قرار گرفت.

در ماه دسامبر گذشته نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با اتهامات فساد مالی روبرو است، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ۹ آوریل شد. به دنبال آن دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی گفت «طرح صلح» ترامپ در ماه‌های آینده اعلام نخواهد شد.

طرح موسوم به معامله قرن، یکی از وعده‌های دولت آمریکا برای پایان دادن به مناقشه فلسطین است. معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی شوم برای فلسطینیان به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان است، اما طرف‌های مختلف درباره جزئیات آن هنوز اختلاف‌نظر‌هایی دارند. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با وطن جایگزین در خارج از فلسطین اشغالی حل و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود، اما مشخص نیست با تعویق طرح، چقدر از آن تغییر کرده یا خواهد کرد. اردن پیشتر به مسئله آوارگان و جایگزینی خاک این کشور به شدت معترض بود.