مخالفت ساکنان اوکیناوای ژاپن با جابجایی پایگاه آمریکا

براساس نتایج رسمی یک همه پرسی غیرالزام آور در ژاپن که روز یکشنبه منتشر شد، رای دهندگان جزیره اوکیناوا با جابجایی یک پایگاه نظامی جنجالی آمریکا مخالفت کرده اند.

دولت محلی اوکیناوا اعلام کرد با مشارکت ۵۲ درصدی رای دهندگان، حدود ۷۲ درصد به این اقدام رای مخالف و ۱۹ درصد نیز به آن رای موافق داده اند.

دولت محلی اعلام کرد میزان مشارکت مخالفان این اقدام -- حدود ۴۳۴ هزار نفر -- برای رسیدن به آستانه لازم برای این که دنی تاماکی فرماندار اوکیناوا به نتیجه این همه پرسی نمادین "احترام بگذارد"، کافی بوده است.

تاماکی این نتایج را "فوق العاده مهم" خواند.

این مقام که مخالف پایگاه آمریکایی است، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «من قویا درخواست می‌کنم که دولت صادقانه با عزم راسخ مردم ما مواجه شود، فورا در سیاست فعلی خود تجدید نظر کند و ساخت و ساز را متوقف کند.»

این رای گیری در عین حال برای دولت مرکزی غیرالزام آور است و میزان مشارکت در آن فقط اندکی بیش از ۵۰ درصد بود که این مسئله، پرسش‌هایی به وجود می‌آورد درباره این که این همه پرسی چه تاثیری خواهد داشت.

دولت شینزو، آبه نخست‌وزیر ژاپن وعده داده که انتقال این پایگاه را به پیش خواهد برد و این اقدام همچنین مورد حمایت آمریکا است.

انتقال پایگاه فوتنما به ناگو حدود ۵۰ کیلومتر دورتر نخستین بار در سال ۱۹۹۶ در شرایطی مورد توافق قرار گرفت که آمریکا تلاش می‌کرد خشم مردم محلی را پس از تجاوز نظامیان این کشور به یک دختر دانش آموز فرونشاند.

با این حال مدتهاست این طرح تا حدی به علت مخالفت محلی‌ها به بن بست خورده است.

رای گیری درباره این طرح در شرایطی صبح روز یکشنبه آغاز شد که حدود ۱.۱۵ میلیون تن از ساکنان اوکیناوا واجد شرایط رای دادن بودند.

این پایگاه به علت مشکلاتی همچون سر و صدا، سوانح نظامی و جرم و جنایت باعث تنش‌هایی با ساکنان محلی شده است.

دولت آبه می‌گوید هدف از جابجایی، برطرف کردن این نگرانی هاست، ولی بسیاری در اوکیناوا می‌خواهند این پایگاه به جای دیگری در ژاپن منتقل شود.

اوکیناوا کمتر از یک درصد کل مساحت خشکی ژاپن را شامل می‌شود، ولی میزبان بیش از نیمی از حدود ۴۷ هزار نیروی آمریکایی مستقر در ژاپن است.

نتایج نظرسنجی روزنامه آساهی نشان می‌دهد ۸۰ درصد پاسخ دهندگان می‌خواهند که دولت آبه به نتایج این همه پرسی احترام بگذارد.

این در حالی است که یوشی هیده سوگا سخنگوی کابینه ژاپن اعلام کرده است فارغ از نتیجه همه پرسی، طرحی برای متوقف کردن انتقال پایگاه وجود ندارد.