"ترزا می" ول‌کن قدرت نیست

ترزا می، نخست وزیر انگلیس دسامبر سال گذشته میلادی به محافظه‌کاران کشورش گفت، در انتخابات بعدی در کنار حزبش نخواهد بود. او این بیانات را پیش از برگزاری رأی‌گیری عدم اعتمادی که با شکست مواجه شد بیان کرد تا نگرانی قانونگذاران حزب خود را کاهش دهد.

او اما تاکنون تاریخ مشخصی را برای کناره‌گیری از مقامش تعیین نکرده و به رغم گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از وزرایش خواستار کناره‌گیری او پس از برگزاری انتخابات محلی در ماه مه هستند، نه تنها خواستار پیگیری بریگزیت، بلکه به دنبال رسیدگی به "دستور کار داخلی" خود نیز است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر انگلیس پیش از ورود به مصر برای شرکت در یک نشست به خبرنگاران گفت: به نظرم در ماه دسامبر به روشنی با حزب محافظه‌کار درباره اینکه کار من فقط رسیدگی به بریگزیت نیست، صحبت کردم. کار من نه تنها به سرانجام رساندن بریگزیت، بلکه در واقع رسیدگی به دستور کار داخلی است که در حال پیگیری آن هستم.

ترزا می‌افزود: این همان چیزی است که در ابتدای نخست وزیری‌ام در مقابل دفتر نخست وزیری درباره آن صحبت کردم. به همین دلیل است که تصمیماتی کلیدی اتخاذ کردیم، مانند افزایش بودجه و برنامه بلند مدت خدمات درمانی و به همین دلیل است که همچنان می‌خواهم به اقدام در راستای دستور کار داخلی ادامه دهم.

نخست وزیر انگلیس هم‌اکنون در حال تلاش برای تأیید قرارداد خروج از اتحادیه اروپا از سوی پارلمان این کشور است که به شدت درگیر شکاف شده است. مدیریت بریگزیت از سوی می نیز مورد انتقاد همه طرف‌ها قرار گرفته که مخالفان اتحادیه اروپا و هواداران آن را علیه او متحد کرده است.

بسیاری از اعضای حزب ترزا می پیش‌بینی می‌کنند که او پیش از انتخابات آینده انگلیس که قرار است در سال ۲۰۲۲ برگزار شود، کناره‌گیری کند.

این نخست وزیر در مسیر سفر خود به مصر اظهار کرد، هنوز راهی برای به نتیجه رساندن بریگزیت وجود دارد. حتی در صورت تأیید قرارداد بریگزیت نیز انگلیس و اتحادیه اروپا درباره روابط تجاری آینده خود مذاکره خواهند کرد.

ترزا می‌گفت: بخش دوم مذاکرات درباره شراکت اقتصادی و امنیتی آینده است. ما چارچوبی روشن برای آن تنظیم کرده‌ایم که پایه‌ای برای پیشروی مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست وزیر انگلیس همچنین اظهار کرد، پارلمان این کشور تا ۱۲ مارس رأی‌گیری دیگری را درخصوص بریگزیت برگزار خواهد کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، ترزا می در این باره گفت: تیم من روز سه‌شنبه، ۲۶ فوریه به بروکسل خواهند رفت و به همین دلیل، این هفته رأی‌گیری معنی‌داری در پارلمان نخواهیم داشت اما اطمینان می‌دهیم که تا ۱۲ مارس این رأی‌گیری برگزار می‌شود اما همچنان می‌توانیم تا ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شویم و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.