اقدام جنجالی ترامپ "داد" مقامات امنیتی آمریکا را در آورد

محکومیت اقدام ترامپ از سوی ۵۸ مقام امنیت ملی سابق آمریکا به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری پولیتیکو، یک گروه ۵۸ نفره از مقامات امنیتی سابق آمریکا در بیانیه‌ای مشترک که قرار است امروز علنی اعلام شود، اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام حالت فوق العاده در این کشور را محکوم کردند.

پولیتیکو براساس رونوشت این بیانیه که به آن دست یافته است، نوشت: در این بیانیه ۱۳ صفحه‌ای، دیپلمات‌ها، مقامات اطلاعاتی، وزرای کابینه و پرسنل ارشد دولت‌های پیشین و کارکنان سابق دولت اعلام کردند آن‌ها آگاه هستند که هیچ حالت اضطراری وجود ندارد که توجیه کننده اقدام روز ۱۵ فوریه ترامپ برای اعلام حالت فوق‌العاده باشد.

مقامات سابق آمریکا گفتند اقدامات رئیس جمهور با شواهد بسیار موجود در اسناد عمومی از جمله اطلاعات و برآورد‌های دولتی در تعارض و عجیب است. در ادامه این بیانیه آمده است: ما در شرایط فوق‌العاده ملی کار و زندگی کرده‌ایم و از قدرت رئیس جمهور برای بسیج قوه مجریه برای پاسخگویی سریع به شرایط حالت فوق‌العاده حمایت می‌کنیم. اما امروز تحت هیچ ارزیابی قابل قبولی حالت فوق‌العاده در کشور وجود ندارد، تا به رئیس جمهور اجازه دهد منابع مالی اختصاص یافته برای دیگر اهداف را به ساخت دیوار در مرز جنوبی انتقال دهد.

در میان امضاء‌کنندگان برجسته این بیانیه اسامی افرادی از جمله مادلین آلبرایت، وزیر خارجه سابق آمریکا و جان کری، وزیر خارجه دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور، چاک هیگل و لئون پانه تا، وزرای دفاع پیشین این کشور نیز دیده می‌شود. دیگر مقامات سابق آمریکا که این بیانیه را امضاء کردند شامل: جان برنان، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، جیمز کلپر، اداره‌کننده سابق دفتر اطلاعات ملی، توماس دونیلون، مشاور سابق امنیت ملی، نیکلاس برنز، نماینده آمریکا در ناتو و سوزان رایس، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل می‌شد.

قرار است امروز دوشنبه بیانیه انتقادی مقامات سابق آمریکا که اولین بار روزنامه واشنگتن پست آن را اعلام کرد، به صورت علنی اعلام و در اسناد رسمی کنگره وارد شود. این در حالی است که روز سه شنبه مجلس نمایندگان آمریکا قرار است قانونی را تصویب کنند که می‌تواند دستور ترامپ برای اعلام حالت فوق العاده را نقض کند. در این صورت مجلس سنا مجبور خواهد بود ظرف ۱۸ روز در این خصوص رای‌گیری کند. چندین نماینده جمهوری‌خواه پیش از این در خصوص تصمیم رئیس جمهور برای دور زدن قانونگذاران این کشور ابراز نگرانی کردند.

در ۱۸ فوریه، ۱۶ ایالت آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور بابت اعلام وضعیت اضطراری جهت تأمین بودجه دیوار مرزی با مکزیک شکایت کردند. این شکایت به ابتکار دادستان کل ایالت کالیفرنیا تنظیم و در دادگاه منطقه‌ای این ایالت ثبت شده است. اعلام حالت فوق العاده به دولت آمریکا این امکان را می‌دهد که ۳.۶ میلیارد دلار از بودجه ساخت و ساز وزارت دفاع این کشور را صرف ساخت دیوار مرزی کنند.

در تاریخ آمریکا، هیچ رئیس‌جمهوری تاکنون برای تأمین بودجه مورد نیاز خود وضعیت اضطراری اعلام نکرده است. به موجب قانون، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در مواقعی که ضروری تشخیص دهد وضعیت اضطراری اعلام کند. در چنین وضعیتی، رئیس‌جمهور اختیار دارد بدون مجوز و درخواست از کنگره، مبالغی را از بودجه کشور برای انجام پروژه‌های خود برداشت کند.