آغاز دوره‌گردی کوشنر برای جا انداختن معامله قرن در خاورمیانه

 جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، و «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه بار دیگر به منظور جا انداختن طرح دولت ترامپ برای حل‌وفصل مناقشه فلسطینی-اسرائیلی موسوم به «معامله قرن» راهی خاورمیانه و کشورهای عربی شدند.

سفارت آمریکا در امارات روز سه‌شنبه اعلام کرد کوشنر و گرینبلات در نخستین روز سفر خود به خاورمیانه روز دوشنبه با «شیخ خلیقه محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و حاکم امارت  دیدار و گفتگو کردند.

به نوشته رویترز در این دیدار که برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز حضور داشت درباره «تلاشهای دولت ترامپ برای تسهیل صلح بین فلسطین و اسرائیل و همچنین شیوه‌های بهبود کل منطقه از طریق سرمایه‌گذاری اقتصادی» بحث و گفتگو شد.

بنا به این گزارش این سه مقام آمریکایی در ادامه برنامه خود قرار است روز سه‌شنبه به بحرین بروند و پس از آن با مقامات عمان، قطر و یک کشور عربی دیگر دیدار و گفتگو کنند.

جرد کوشنر در گفتگو با شبکه اسکای‌نیوز امارات بدون اشاره به معامله قرن دولت آمریکا مدعی شد: ما می‌خواهیم از آنها (کشورهای منطقه) درباره بهترین راه پیشبرد موضوع مشورت بگیریم و همچنین جزئیاتی از آنچه که باید انجام داد را با آنها در میان می‌گذاریم، به‌ویژه چشم‌انداز و فرصتهای اقتصادی که در صورت اجرای این طرح به وجود می‌آید».

پیش از این دو مقام ارشد کاخ سفید گفته بودند: «کوشنر درباره جنبه سیاسی طرح هیچ اطلاعاتی در اختیار مقامات کشورهای منطقه نخواهد گذاشت و در عوض به دنبال جلب حمایت از بخشهای اقتصادی طرح (معامله قرن) است.»

عربستان و امارات از حامیان اصلی این طرح آمریکایی علیه آرمان فلسطین، در حال اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان و  دیگر کشورهای عرب منطقه برای پذیرش طرح معامله قرن دولت ترامپ هستند. گروه‌های مقاومت منطقه از مخالفان جدی این طرح آمریکایی‌‌اند.

پس از تصمیم دونالد ترامپ در به‌ رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، روابط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و آمریکا تیره شد، به حدی که محمود عباس گفت «قدس فروشی نیست» و وعده داد «هرگز طرح صلح آمریکا» را نخواهد پذیرفت. وی همچنین تأکید کرد «معامله قرن دونالد ترامپ، مشت محکمی به قرن کنونی است و ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت».

عباس پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی همچنین وعده داد که تشکیلات خودگردان از این پس حضور آمریکا در روند گفتگوهای صلح یا هرگونه طرح صلح پیشنهادی از آنها را نخواهد پذیرفت.