انتقاد شدید اردوغان از اتحادیه اروپا

رئیس‌جمهور ترکیه گفت:" چطور می‌توانید در حالی که اتحادیه اروپا چند روز پس از اعدام ۹ نفر در مصر در نشست مشترکی با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در شرم الشیخ شرکت کرده است، درباره دموکراسی در کشور‌های اروپایی سخن بگویید؟ "

اردوغان که در شهر گره‌سون در شمال کشورش سخن می‌گفت، افزود:" این رفتار اروپا قابل درک نیست. اتحادیه اروپا صداقت ندارد. تاریخ از این موضوع یاد خواهد کرد. "

کمی پیش از آن نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اتحادیه اروپا را به علت شرکت در نشست سران عرب که روز‌های یکشنبه و دوشنبه در شرق مصر برگزار شد، به ریاکاری متهم کرد.

وزیر خارجه ترکیه در جمع روزنامه نگاران در آنکارا تاکید کرد این که رهبران اتحادیه اروپا درست چند روز بعد از اعدام نه محکوم به مرگ در مصر، در نشستی در کنار عبدالفتاح السیسی شرکت می‌کنند، جز سیاست یک بام و دو هوا و رفتار ریاکارانه آن‌ها چیز دیگری نیست.

چاووش اوغلو ادامه داد:" جالب این جاست که آن‌ها (رهبران اروپا) تهدید می‌کنند که اگر ترکیه مجازات اعدام را دوباره برقرار کند، ما این کار و آن کار را خواهیم کرد. "

او افزود:" امروز زمانی که به رهبران اروپایی نگاه می‌کنیم، در آن‌ها از ارزش خبری نیست بلکه هر چه هست منفعت طلبی است. "

روز چهارشنبه ۹ نفر در مصر که به جرم مشارکت در قتل دادستان کل مصر در سال دو هزار و پانزده به مرگ محکوم شده بودند، به دار آویخته شدند.

مسئولیت این ترور را هیچکس بر عهده نگرفت، اما پلیس مصر در آن زمان اعلام کرد تعدادی از اعضای جنبش اخوان المسلمین را که از نظر مقامات قاهره یک سازمان "تروریستی" است، در همین ارتباط بازداشت کرده است.

از سال دو هزار و سیزده که محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب مصر وابسته به جنبش اخوان المسلمین و متحد اردوغان با کودتای ارتش مصر به فرماندهی وقت عبدالفتاح السیسی از سمت خود برکنار شد، ترکیه و مصر تقریبا رابطه‌ای با هم ندارند.

اردوغان، رئیس جمهور فعلی مصر را "کودتاچی" می‌داند. اردوغان روز شنبه با تاکید بر این که سیستم حاکم بر مصر خودکامه و حتی تمامیت خواه است، اعلام کرد اعدام‌های هفته اخیر در مصر به هیچ وجه قابل قبول نیست.

رئیس‌جمهور ترکیه در سال‌های اخیر بار‌ها از برقراری مجدد مجازات اعدام سخن گفته است، اما تحقق این امر می‌تواند در‌های اتحادیه اروپا را برای همیشه به روی ترکیه ببندد.