شرکت‌های آمریکایی به آینده روابط چین و کشورشان بدبین هستند

طبق تحقیق در میان اعضای اتاق بازرگانی آمریکا در چین، هشتاد و نه درصد شرکت‌ها درباره روابط تجاری دوجانبه با چین بدبین هستند. این مطالعه در اواخر سال گذشته و در اوج تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین صورت گرفت.

نتیجه این مطالعه روز سه شنبه و در زمانی منتشر شد که پکن و واشنگتن درباره حل اختلافات خود خوش بین هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه از طرح نشست با شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین برای امضای توافق تجاری خبر داد، اما به زمان برگزاری این نشست اشاره‌ای نکرد.

تیم استراتفورد، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در چین در زمان ارائه این گزارش گفت: اعضای تیم ما امیدوارند تردید، زیان مالی و تاخیر‌های ناشی از مذاکرات و تنش‌های تجاری ارزشش را داشته باشد. در غیر این صورت این یک هرج و مرج و آشفتگی بزرگ خواهد بود.

تعرفه‌های گمرکی که آمریکا و چین بر محصولات وارداتی اعمال کردند، شرکت‌های آمریکایی را با افزایش هزینه‌های تولید و تاثیر بر تقاضای مصرف کنندگان چینی تحت تاثیر قرار داد. طبق بررسی‌های صورت گرفته حتی برخی شرکت‌های آمریکایی ناچار شدند کارکنان خود را اخراج کنند.

سیصد و چهارده شرکتی که مورد بررسی قرار گرفتند بدون توجه به حوزه فعالیتشان اعلام کردند جنگ تجاری میان چین و آمریکا اصلی‌ترین عامل نگرانی آنهاست. سه چهارم آن‌ها نیز می‌گویند انتظار دارند روابط دوجانبه چین و آمریکا در سال دوهزار و نوزده وخیم‌تر شود یا در همین وضعیت بماند.

حدود دو سوم این شرکت‌ها نیز اعلام کردند تنش تجاری بر توسعه آن‌ها در چین تاثیر گذاشته است و یک چهارم آن‌ها نیز کمابیش تصمیم گرفته اند سرمایه گذاری‌های خود را به تاخیر بیاندازند.

طبق گزارش اتاق بازرگانی آمریکا این تنش تجاری روند بازرسی‌های گمرکی را کند کرده است و موجب افزایش کار‌های اداری برای بسیاری از شرکت‌ها شده است. در نتیجه حدود یک سوم شرکت‌ها همه یا بخشی از تولیدات خود را به خارج از کشور منتقل کردند یا قصد دارند چنین کاری انجام دهند.

از سوی دیگر دسترسی به بازار نیز برای حدود سه چهارم شرکت‌های حاضر در این گزارش با مشکل همراه است. علاوه بر این یک سوم شرکت‌های آمریکایی می‌گویند نقض مالکیت معنوی موجب محدود شدن سرمایه گذاری آن‌ها در چین می‌شود. به این ترتیب سرمایه گذاری در بخش‌های فنآوری و صنایع تا نصف کاهش می‌یابد.

استراتفورد می‌گوید از دیدگاه کارآفرینان آمریکایی، تعرفه‌های گمرکی هر دو طرف را وادار خواهد کرد پای میز مذاکره بیایند تا به طور جدی اختلافات خود را حل و فصل کنند. به گفته او طبق تحقیق دیگری که هفته گذشته توسط اتاق بازرگانی آمریکا در چین صورت گرفت اکثر شرکت‌ها امیدوارند تعرفه‌های گمرکی در طول مذاکرات به همین شکل حفظ شوند.

دونالد ترامپ روز یکشنبه چین را به افزایش دوباره تعرفه‌های گمرکی از اول ماه مارس تهدید کرد.

استراتفورد تاکید کرد اگر ما مشکلات ساختاری را برطرف نکنیم، روابط تجاری پایدار و بهینه‌ای نخواهیم داشت.