علت عدم حضور عراق در نشست ورشو مشخص شد

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد که برنامه‌های نشست ورشو واضح و روشن نبود و بغداد به همین علت در این نشست حاضر نشد.

الصحاف با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «امنیت و توسعه را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد؛ به همین دلیل سیاست ما تداوم و تقویت همکاری با همه طرف‌هاست».

شبکه خبری «السومریه» به نقل از این مسئول عراقی گزارش داد: «مقابله با ایدئولوژی افراطگرایی و تکفیری نیازمند آن است که با روندهای توسعه، حمایت شود».

وی ادامه داد: «ما حامی سیاست محورها (چند محوری) در منطقه نیستیم؛ زیرا این مسئله به اعتمادسازی کمکی نمی‌کند و منافع جامع همه طرف‌ها را تقویت نمی‌کند».

الصحاف همچنین اعلام کرد که رویکرد وزارت خارحه این کشور ایجاد انواع همکاری و مشارکت‌های راهبردی است که بر اساس آگاهی از خطرهای مشترک و مقابله با آن باشد.

این مسئول عراقی با اشاره به موضع ثابت و حمایتی بغداد از تلاش‌ها برای شکل‌گیری کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف، تصریح کرد که در نشست ورشو، آرمان فلسطین که «یک مسئله مرکزی و اصولی برای عراق است»، مطرح نشد.

نشست ورشو ۱۳ و ۱۴ فوریه به ریاست ایالات متحده آمریکا و میزبانی لهستان برگزار و در آن «تروریسم، افراطگرایی، توسعه و استقرار موشک‌ها، تجارت و امنیت دریایی» بررسی شد اما مقامات آمریکایی و متحدان منطقه‌ای آن، ایران را هدف هجمه‌های خود قرار دادند.