توضیح پمپئو درباره شکست گفتگوهای ترامپ و اون

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره دلایل شکست دور دوم مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی در ویتنام می‌گوید پیونگ یانگ خواستار رفع کامل تحریمها بود اما درباره برچیدن برخی از تأسیسات هسته‌ای خود شفافیت کامل نداشت.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در نشستی مطبوعاتی در مانیل، پایتخت فیلیپین با بیان اینکه کره شمالی در نشست هانوی، پایتخت ویتنام خواستار رفع کامل تحریمها شده بود افزود: «آنها (کره شمالی) درباره آنچه باید در تأسیاست اتمی یونگ بیون انجام دهند طرحی گسترده ارائه دادند، اما شفافیت کامل نداشت، به همین دلیل آمریکا تمایلی به برگشت به میز مذاکره و ادامه گفتگوها نداشت».

بنا به اعلام مقامات واشنگتن و پیونگ یانگ، نشست دوم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با شکست مواجه شد، اما دو طرف درباره دلایل شکست این گفتگوها اظهارات متناقضی ارائه دادند. ترامپ می‌گوید کیم خواستار رفع کامل تحریمها بود اما «ری یونگ هو»، وزیر خارجه کره شمالی گفته است پیونگ یانگ تنها خواستار رفع برخی از تحریمها شد.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون روز چهارشنبه در شهر هانوی، پایتخت ویتنام، برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند و قرار بود در آخرین و مهمترین روز این نشست یعنی روز پنج‌شنبه توافقنامه مشترکی بین آنها امضا شود، اما به شکلی ناگهانی و غیرمنتظره محل برگزاری نشست را ترک کردند.