آمریکایی‌ها می‌دانند سرکرده داعش کجاست

«بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل روز جمعه در سخنانی تاکید کرد: ایران کشور هم‌پیمان سوریه بوده و چانه‌زنی درباره روابط دمشق با تهران هیچ جایگاهی نداشته و منافع ما ایجاب می‌کند که روابط منحصر بفردی با تهران و مسکو داشته باشیم.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: برخی سخنان درباره دوری سوریه از ایران از یک سو و از روسیه از سوی دیگر تنها سخنان رسانه‌ای بوده و روابط ما با این کشورها در سطح عالی قرار دارد. هدف نخست نشست ورشو ایران نبوده و پیش کشیدن موضوع ایران در این نشست با هدف منحرف کردن افکار عمومی از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است.

الجعفری به بحران در سوریه و نقش کشورهایی نظیر عربستان سعودی و قطر در این بحران اشاره کرد و گفت: هنگامی که تکیه آمریکا بر قطر برای ایفای نقش در سوریه با شکست مواجه شد، به سوی عربستان گام برداشت. سعودی‌ها از همان ابتدا در ریختن خون سوری‌ها نقش داشتند و ملت سوریه از کسانی که خون فرزندانشان را ریختند انتظار عذرخواهی دارند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل افزود: تروریسم سلاحی است که در دست حامیان آن قرار دارد و آنها از تروریسم در هر جایی که بخواهند استفاده می کنند. آمریکایی‌ها و ترک‌ها می دانند که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش کجاست.

وی همچنین تصریح کرد: آمریکا از سوریه خارج نشده و این کشور فقط به دنبال بهره برداری بیشتر از تروریسم است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت که توافق «اضنه» به سوریه این حق را می دهد که تروریست‌ها را در عمق ۵ کیلومتری خاک ترکیه دنبال کند.

این مقام سوری افزود: ایجاد دشمنی با کشور مهمی مثل ایران چه نفعی برای اعراب دارد؟ درگرفتن جنگ میان اعراب و ایران که اسرائیل نظاره گر آن باشد، چه نفعی برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد؟

وی اشاره کرد که دمشق هیچ اشتیاقی برای بازگشت به اتحادیه عرب ندارد و گفت: مجموعه کشورهای عربی در گذشته در سازمان ملل تصمیم ساز بودند اما امروز و پس از تفرقه‌های بوجود آمده دیگر هیچ جایگاهی ندارند.

نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که همچنان معتقدیم که موضوع فلسطین اساسی بوده و هر آنچه که در منطقه روی می‌دهد با هدف نابود کردن این موضوع است.