حمایت اردن از راه حل سیاسی در مسئله سوریه

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، در گفتگو با این شبکه تلویزیونی تاکید کرد امان از راه حل سیاسی که وحدت و امنیت سوریه را تأمین کند و زمینه را برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان فراهم آورد حمایت می‌کند.

او افزود: باید تلاش‌های خود را برای رسیدن به این راه حل سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ افزایش دهیم. اردن کشور همسایه سوریه است و مرز‌های ما با این کشور برادر و دوست حدود ۷۸ کیلومتر است بنابراین پیامد‌های بحران سوریه بر اردن نیز تأثیرگذار است. آوارگان سوری که در اردن به سر می‌برند حدود یک میلیون و سیصد هزار نفرند از این رو امان اهتمام ویژه‌ای برای رسیدن به حل بحران سوریه دارد. راه حل بادوام نیز راه حلی است که وحدت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت و ثبات آن را حفظ کند و زمینه را برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان فراهم آورد.

وزیر خارجه اردن همچنین تأکید کرد دولت اردن مذاکراتی با آمریکا و سوریه انجام داده است تا راهکاری برای بازگشت آوارگان سوری در اردوگاه الرکبان سوریه که در مرز‌های اردن واقع است بیابد چرا که شهر‌ها و روستا‌های این آوارگان سوری از گروه (تروریستی) داعش آزاد شده است.

الصفدی افزود: اردوگاه الرکبان، اردوگاهی است که برای آوارگان سوری در خاک سوریه ایجاد شده است بنابراین پرونده این اردوگاه به سوریه و سازمان ملل ارتباط پیدا می‌کند و مسئله‌ای نیست که به اردن ارتباط داشته باشد، اما سابقا به دلیل شرایط سخت میدانی، ارسال کمک‌های بشردوستانه و رساندن آن به دست آوارگان سوری سخت بود و اردن نقش بشردوستانه خود را ایفا کرد و اجازه داد این کمک‌ها از طریق مرزهایش به دست آوارگان سوری برسد. امان در حال مذاکره با مسکو و واشنگتن است تا اقداماتی فراهم شود که اجازه بدهد آوارگان سوری مستقر در اردوگاه الرکبان به شهر‌ها و روستا‌های آزاد شده خود بازگردند.