ایرباس برای صادرات به عربستان دست وپا می‌‌زند

این تحولات پس از آن رخ داد حزب سوسیال دموکراتیک آلمان (اس‌پی‌دی) پیشنهاد تمدید تحریم تسلیحاتی علیه عربستان را که برلین در اکتبر ۲۰۱۸ پس از جنجال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اعلام کرده بود، مطرح کرد.

منابع مطلع به نقل از شرکت اروپایی ایرباس اعلام کردند، قطعات آلمانی هواپیمای ترابری نظامی سی -۲۹۵ را که در اسپانیا ساخته می‌شود، حذف می‌کنند و علت آن ممنوعیت برلین برای صادرات تسلیحات به عربستان سعودی است. بدین ترتیب ایرباس قصد دارد با حذف این قطعات به صادرات این هواپیما به عربستان ادامه داده و به نوعی تحریم‌های آلمان را دور بزند.

یک منبع مطلع گفت: "ما اکنون قطعات آلمانی این هواپیما را جدا می‌کنیم و در مجموع قطعات آلمان شامل چهار درصد می‌شود." یک منبع دیگر هم گفت، شرکت ایرباس در حال بررسی نصب این قطعات آلمانی روی سایر ایرباس‌ها است.

مدیر اجرایی ایرباس اوایل فوریه تاکید کرد، این شرکت هواپیماهای خودش را به علت "تعهدات اخلاقی" برلین در اجرای ممنوعیت تسلیحاتی عاری از هرگونه قطعات آلمانی می‌کند و این مساله خشم فرانسه، اسپانیا و انگلیس را برانگیخت.

در همین حال رالف موتزنیش، معاون حزب سوسیال دموکراتیک آلمان متعهد شد "تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی به عربستان فراتر از نهم مارس را ادامه دهد زیرا دلایل اعمال این محدودیت‌ها تغییری نکرده است."

برلین اکتبر ۲۰۱۸ به دنبال قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول این ممنوعیت را اعلام کرد. مقام‌های سعودی ۱۱ تن را در پرونده قتل خاشقجی متهم کردند اما هرگونه مشارکت خاندان آل سعود در قتل این ستون‌نویس واشنگتن پست را تکذیب می‌کنند.