تروریستی که ارتش فرانسه را به سخره گرفت

یکی از سرکردگان شاخه وابسته به القاعده در کشور مالی که طبق اعلام فرانسه در نوامبر سال گذشته میلادی کشته شده بود، به تازگی با انتشار ویدئویی تبلیغاتی ضمن اعلام خبر زنده بودنش، نیرو‌های نظامی فرانسه و مالی را به سخره گرفت.

فلورانس پارلی، وزیر امور نیرو‌های مسلح فرانسه چند روز پس از آنکه در ۲۲ نوامبر به مقر «آمادو کوفه» سرکرده گروه تروریستی وابسته به القاعده در مالی، حمله کرد با حضور در پارلمان فرانسه خبر کشته شدن کوفه را اعلام کرد.

به گفته پارلی، کوفه یکی از ۳۵ تروریستی بود که در عملیاتی کشته شد. ارتش مالی نیز خبر کشته شدن کوفه را تایید کرد.

اما کوفه به تازگی با دستاری سفید و ریشی به رنگ قرمز در ویدئویی که توسط رسانه‌های موریتانیایی منتشر شده، حضور یافت. او در این ویدئو که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده افرادی را که ادعا کردند او کشته شده را مسخره می‌کند.

پایگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که وبسایت‌های وابسته به گروه‌های تروریستی را رصد می‌کند نیز موثق بودن این ویدئو را تایید کرده اند. کوفه در بخشی از این ویدئو به مصاحبه کننده می‌گوید که به عمد خبر زنده بودنش را به تعویق انداخته تا واکنش‌های سیاسی را ببیند.

در همین حال، سخنگوی ارتش فرانسه گفت مقامات در حال بررسی صحت این ویدئو هستند. سخنگوی ارتش مالی به این ویدئو واکنشی نشان نداده است.

پارلی هفته گذشته نیز اعلام کرد نیرو‌های فرانسوی «یحیی ابوالحمام» مرد شماره دو این گروه را طی عملیانی در ۲۱ فوریه کشته است.