ائتلاف سعودی مانع دسترسی سازمان ملل به سیلوهای گندم می‌شود

روز شنبه (دیروز) در شهر الحدیده خودروی حامل «مایکل لولیزگارد» رئیس کمیته ناظران سازمان ملل در یمن هدف قرار گرفت، اما به او و همراهانش آسیبی وارد نشد.

این مسئول سازمان ملل در حال عزیمت به سمت ساحل الحدیده جهت ترخیص محموله‌های گندم «البحر الاحمر» و توزیع آن بود که خودروی او در منطقه «خیابان ۵۰» در شرق الحدیده هدف تیراندازی قرار گرفت.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در صفحه توئیتر خود با اشاره به این حادثه تأکید کرد که مسئولیت کامل آن بر عهده ائتلاف سعودی است.

او نوشت: این حادثه جزئی از برنامه [ائتلاف سعودی] برای آتش‌افروزی دوباره در الحدیده و عقیم گذاشتن روند صلح است.

محمد علی الحوثی در بخش دیگری از توئیت خود نوشت: به لوکوک (معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه) تذکر دادیم که باید دشمن آمریکایی، انگلیسی، سعودی و اماراتی را ملزم کند تا اجازه دسترسی به بارهای گندم «البحر الاحمر» جهت توزیع میان مردم را بدهند.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن پیش از این نوشته بود که چرا کشورهای آمریکا، عربستان و امارات اجازه دسترسی سازمان‌های بین‌المللی به سیلوهای گندم البحر الاحمر را نمی‌دهند. او این اقدام ائتلاف متجاوز به یمن را یک جنایت توصیف کرده بود.

گفته می‌شود میزان گندمی که در حال حاضر در بندر الحدیده انباشته شده و ائتلاف سعودی -اماراتی اجازه دسترسی سازمان ملل به آن برای توزیع میان مردم یمن را نمی‌دهد، برای ۳.۷ میلیون نفر در یک ماه کافی است.

روز یکشنبه هفته گذشته دولت مستعفی یمن و مسئولان انصارالله با وساطت «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن، به توافقی درباره مرحله اول عقب‌نشینی از الحدیده که بخش مهمی از توافق‌نامه استکهلم است، دست یافته بودند. استقرار مجدد نیروها در الحدیده شامل خروج نیروهای انصارالله و دولت مستعفی یمن از بنادر «راس عیسی» و «الصلیف» در الحدیده است.

انصارالله یمن ضمن محکومیت عدم پایبندی ائتلاف سعودی به توافقات، تأکید کرده است که در صورت درخواست سازمان ملل حاضر است نیروهایش را به صورت یکطرفه از الحدیده خارج کند.