پیشنهادات رهبر اپوزیسیون سودان به عمر البشیر برای برون رفت از بحران

صادق المهدی، رئیس حزب مخالف الأمه السودان در جمع تعدادی از اعضای این حزب اظهار داشت: عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان و نظام وی باید از سمت خود کناره گیری کرده تا یک نظام جدید برای تحقق صلح فراگیر و دموکراسی به وجود آید.

وی افزود: برای خروج از بحران موجود باید حالت فوق‌العاده لغو شده و شکنجه، ضرب و شتم و قتل غیرنظامیان بی‌دفاع توسط نیروهای امنیتی متوقف شود.

این رهبر مخالف سودانی در ادامه تصریح کرد: همچنین باید تمامی زندانیان آزاد شوند.

صادق المهدی گفت: نیروهای امنیتی مانع از برگزاری یک کنفرانس در مقر حزب (الأمه) شدند که ائتلاف "آزادی و تغییر"؛ شامل احزاب مخالف و اتحادیه مشاغل سودان، خواستار برگزاری آن شده بود.

المهدی از عمر البشیر خواست تا آمادگی خود را برای دیدار با نمایندگان گروه‌های مردمی و شغلی در راستای توافق بر سر جزئیات انتقال به مرحله جدید اعلام کند.

در همین راستا، حزب اتحاد دموکراتیک سودان نیز خواستار انحلال پارلمان و پارلمان‌های ایالات‌های مختلف این کشور شد.

محمد یوسف الدقیر، معاون دبیرکل حزب اتحاد دموکراتیک سودان در امور سیاسی خواستار تشکیل یک مجلس مؤسسان برای تدوین قانون اساسی دائم سودان پس از انجام یک رفراندوم شد.

وی همچنین بر آزادی بازداشت شدگان و گفت‌وگو میان تمامی احزاب سیاسی سودان تاکید کرد.

این درحالی است که شهروندان سودانی ساکن کشورهای مختلف اروپایی نیز به منظور اعلام همبستگی با معترضان سودان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان سودانی ضمن محکومیت برخورد مقامات سودان با معترضان، خواستار پاسخگویی به خواسته‌های آنها و آزادی تمامی زندانیان شدند.

معترضان سودانی همچنین تأکید کردند: این تجمع که در مقابل مقر مؤسسات اتحادیه اروپا برگزار شد به دنبال جلب توجه افکار عمومی به حوادث سودان و درخواست از اتحادیه اروپا برای اعمال فشار بر مقامات خارطوم است.

از سوی دیگر، دستگاه اطلاعات سودان اعلام کرد که اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر دیدار صلاح عبدالله قوش، رئیس این دستگاه با یوسی کوهن، رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) صحت ندارد.

بر اساس این گزارش، دستگاه اطلاعات سودان در این خصوص تأکید کرده است که رئیس این دستگاه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ هیچ دیداری با رئیس موساد نداشته است.

در این بیانیه آمده است: دستگاه اطلاعات سودان همچنان به سیاست‌های خارجی کشور پایبند است و کشور ما نیازی به مخفی کاری و عمل کردن عکس اصول و سیاست‌های ملی خود ندارد.

سایت "میدل ایست آی" پیشتر اعلام کرده بود که عبدالله قوش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با کوهن دیدار کرده است.