عروس داعشی گرفتار معضل بی وطنی

«یوگو ریدیک» هلندی چند روز پس‌ از آنکه بیگم وارد سرزمین‌های تحت تصرف داعش در سوریه شد با او ازدواج کرد. ریدیک که اینک در بازداشتگاهی در شمال شرق سوریه به سر می‌برد در گفت‌وگو با بی.بی.سی می‌گوید قصد دارد تا به همراه همسر و فرزندش به هلند بازگردد.
به نوشته بی.بی.سی اگر او به هلند بازگردد، به جرم همکاری با گروه تروریستی به شش سال حبس محکوم می‌شود.
ریدیک ادعا کرد از همان ابتدا به مخالفت با داعش پرداخته و تلاش کرده این گروه را ترک کند. او همچنین مدعی شد که از سوی داعش به جاسوسی برای دولت هلند متهم و به همین خاطر در زندان شکنجه ‌شده است. 
شمیمه، همسر او یکی از سه دختر دانش‌آموز فراری انگلیسی به نام‌های امیره عباسه و خدیجه سلطانه است که بهمن‌ سال 1393 همراه با دوستان خود برای پیوستن به گروه تروریستی داعش راهی سوریه شد. او دو هفته پیش صاحب فرزند شد و اینک در حالی قصد بازگشت به انگلیس را دارد که افکار عمومی پذیرای او در این کشور نیست.
وزیر کشور انگلیس او را تهدیدی علیه امنیت ملی دانسته و ملیت انگلیسی او را باطل کرده است. 
براساس گزارش‌های منتشر شده، وزارت کشور انگلیس در نامه‌ای به خانواده بیگم آن‌ها را از تصمیم وزیر در این رابطه مطلع کرده است.
قانون سال 1981میلادی حق شهروندی انگلیس، به وزیر کشور اجازه داده تا درصورتی‌که منافع عمومی در میان باشد و این تصمیم موجب بی ملیتی آن شهروند نشود، تابعیت یک انگلیسی را لغو کند. 
وزیر کشور انگلیس بیگم را به ‌واسطه تابعیت مادرش بنگلادشی خوانده، اما خودش تأکید دارد که هیچ‌گاه به بنگلادش سفر نکرده و گذرنامه این کشور را هم ندارد. دولت بنگلادش هم انگلیس را به دلیل شناسایی بیگم به‌عنوان بنگلادشی مورد شماتت قرار داده و تأکید دارد که او را به این کشور راه نخواهد داد.
بیگم براساس ملیت همسرش درخواست ملیت هلندی کرده است اما مقام‌های این کشور هم آب پاکی را روی دست او ریخته و اعلام کردند که با اعطای اقامت هلندی به وی مخالف هستند.
او اینک در بازداشتگاه اسرای داعش در شمال سوریه به سر می‌برد و خانواده او در انگلیس تلاش می‌کنند تا از طریق مراجع قضایی زمینه احیای ملیت انگلیسی و بازگشت وی را فراهم کنند.