هشدار آمریکا به متحدان عرب خود

بنا به گزارش‌ها دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص هرگونه تلاشی برای شرکت در بازسازی سوریه به کشور‌های عربی هشدار داده که این اقدام متحدان عربی ممکن است منجر به اعمال تحریم‌هایی از سوی واشنگتن علیه آن‌ها شود.

بنا به گزارش روزنامه واشنگتن پست، تصمیم امارات برای بازگشایی سفارت خود در دمشق باعث ایجاد نگرانی‌ واشنگتن شده است. این اقدام امارات گام بزرگی از سوی همسایگان عرب سوریه به حساب می‌آید که پیش از این در زمان جنگ داخلی این کشور از مخالفان دمشق برای مبارزه علیه دولت اسد حمایت می‌کردند.

این روزنامه نوشت: بسیاری از این کشور‌ها پیشتر از معارضان ضد اسد حمایت می‌کردند و با این حقیقت که او در آینده در قدرت باقی بماند، مخالف بودند. در سوم ماه مارس سوریه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ در نشست کشور‌های عربی در عمان حضور یافت، که این خود گام بزرگی برای دولت دمشق در بازگشت به جمع کشور‌های منطقه پس از جنگ داخلی است.

در اوایل فوریه یک منبع آشنا به موضوع به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد دست کم هشت کشور عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند. سوریه هشت سال پیش و به دنبال آغاز جنگ داخلی خود از اتحادیه کشور‌های عربی کنار گذاشته شد. این منبع آگاه گزارش داد دست کم هشت عضو اتحادیه عرب یعنی لبنان، الجزایر، عراق، تونس، مصر، سودان، امارات متحده عربی و بحرین در تدارک مقدمات بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند.

در سال ۲۰۱۱ و به دنبال آغاز جنگ داخلی در سوریه، ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآوردند.