قرارداد ۳ میلیارد دلاری روسیه و هند برای اجاره یک زیردریایی هسته‌ای

هند و روسیه در حال آماده شدن برای امضاء یک توافقنامه بین دولتی هستند تا نیروی دریایی هند بتواند یک زیردریایی هسته‌ای دیگر از کلاس آکولا را به مدت ۱۰ سال اجاره کند. انتظار می‌رود این قرارداد در هفتم ماه مارس امضاء شود.
این زیردریایی تا سال ۲۰۲۵ و پس از اجرای یک برنامه بازسازی گسترده در صنایع کشتی‌سازی روسیه آماده خواهد شد. یک منبع آگاه در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «نیروی دریایی هند می‌خواهد تا سال ۲۰۱۳ این زیردریایی را در اختیار داشته باشد؛ اما مدرن‌سازی آن براساس نیاز هند، از جمله قابلیت حمل اژدر‌ها و موشک‌های زمینی، زمان بیشتری خواهد برد».
قرارداد اجاره این زیردریایی هسته‌ای حدود سه میلیارد و سیصد میلیون دلار ارزش خواهد داشت که از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که دو کشور یک قرارداد پنج میلیارد و چهارصد و سی میلیون دلاری امضاء کردند بزرگترین قرارداد نظامی خواهد بود.
در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، هند پیشنهاد در اختیار گرفتن یک زیردریایی دیگر از نوع کلاس آکولا را مطرح کرد. سپس در ماه فوریه سال جاری در نشست سه روزه کمیته بین‌دولتی هند و روسیه، با موضوع همکاری‌های فنی نظامی، جنبه‌های مختلفِ در اختیارگیری این نوع زیردریایی بررسی شد.
نیروی دریایی هند چندین سال برای در اختیار گرفتن دومین زیردریایی از نوع کلاس آکولا با روسیه مذاکره کرده است. در حال حاضر، نیروی دریایی هند ۱۳ زیردریایی متعارف و یک زیردریایی هسته‌ای بومی کلاس آریهانت را در اختیار دارد. بعلاوه آنکه یک زیردریایی کلاس آکولا روسی را نیز اجاره کرده است.
وزارت دفاع هند بر این باور است که برای مقابله با نفوذ کشور‌های همسایه در اقیانوس هند به بیش از ۲۴ زیردریایی نیاز دارد. در چهارم فوریه سال جاری میلادی، این وزارتخانه همچنین پروژه P-۷۵I را تصویب کرد که هدف آن ساخت شش زیردریایی متعارف در کشتی‌سازی هند با کمک کشتی‌سازان خارجی است.