رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی نقض فاحش توافق‌های کنونی است

رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی «نقض فاحش» توافق‌های تاکنونی بین کره شمالی و سران این دو کشور است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) روز پنج‌شنبه در گزارشی هشدار داد «فعالیت‌های هشدرا‌دهنده فرماندهی نظامی آمریکا و کره جنوبی نقض فاحش اعلامیه مشترک کره‌ شمالی و آمریکا و همچنین بیانیه بین دو کره است که بر پایبندی راسخ بر خاتمه خصومت و کاهش تنش نظامی تأکید دارند».

این هشدار کره شمالی پس از آن اعلام می‌شود که کره جنوبی و آمریکا طبق روال همیشگی رزمایش‌های نظامی مشترک خود موسوم به رزمایش‌های «کی رزولف اند فوال ایگِل» را روز دوشنبه آغاز کردند. پیونگ یانگ پیش از این نیز بارها انجام این رزمایش‌ را محکوم و انجام این تحرکات نظامی را آماده‌سازی برای حمله به کره شمالی اعلام کرده بود.

ژوئن سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از نخستین دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اعلام کرد به علت پایبندی کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای، این رزمایش مشترک سالانه پایان می‌یابد.

دومین دیدار سران کره شمالی و آمریکا روز بیست و هشتم فوریه (هشتم اسفند) سال جاری میلادی در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار شد، اما بنا بر گزارش‌ها، بدون هیچ نتیجه مشخصی و به صورت غیرمنتظره پایان یافت.

چند روز پس از نشست هانوی، رسانه‌ها به نقل از تحلیلگران نظامی آمریکایی و منابع اطلاعاتی کره جنوبی و با استناد به تصاویر جدید ماهواره‌ای که دو روز پس از شکست مذاکرات ترامپ و کیم جونگ اون گرفته شده‌اند، اعلام کردند که کره شمالی بازسازی تاسیساتی را که از آنها برای پرتاب موشک یا آزمایش موتور موشک و فناوری‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌کند، از سر گرفته است.

همزمان خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی نیز به نقل از نمایندگان پارلمان این کشور که در جلسه توجیهی با آژانس ملی اطلاعات کره جنوبی شرکت داشته‌اند، اعلام کرد که پیونگ یانگ در حال بازسازی سقف و تعویض یک درب در مرکز پرتاب موشک «تونگچانگ-ری» است. این سایت یکی از مراکز اصلی و شناخته‌شده‌ی برنامه موشکی و فضایی کره شمالی به شمار می‌رود.

رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، سپتامبر سال گذشته در بیانیه‌ای مشترک در خصوص نتیجه سومین دیدار دو جانبه خود اعلام کردند پیونگ یانگ قول داده است محل اندازه گیری بُرد موشک در تونگ چانگ ری را تعطیل و تاسیسات هسته‌ای خود در یونگیون را به طور کامل تخریب کند.

برخی کارشناسان گمانه‌زنی کرده‌اند که کره شمالی ممکن است در پی شکست مذاکرات خود با آمریکا، آزمایش‌های موشکی تعلیق‌شده خود را از سر بگیرد. این کشور از نوامبر ۲۰۱۷ آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کرده و ترامپ نیز به کرات از آن به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک یاد کرده است.