ترامپ: دموکرات‌ها ضد یهود هستند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: فکر می‌کنم رای‌گیری پنج‌شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا شرم‌آور باشد. دموکرات‌ها یک حزب ضد اسرائیل شده‌اند. آنها یک حزب ضد یهود شده‌اند.

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا تنفر علیه یهودیان، مسلمانان و دیگر گروه‌ها را محکوم می‌کند و در واکنش به اظهارات ایلهان عمر، نماینده دموکرات این مجلس درباره گروه‌های حامی اسرائیل تصویب شد. در این قطعنامه از ایلهان عمر نامی برده نشده است و به اظهارات او هم اشاره‌ای وجود ندارد. تنها ۲۳ جمهوری‌خواه علیه این قطعنامه رای دادند.

ترامپ به خبرنگاران گفت: اگر دیگران در واشنگتن بخواهند پاسخ صادقانه‌ای بدهند، با این امر موافقت می‌کنند که مدیریت دموکرات‌ها در این مساله شرم‌آور است.

سخنان تند و تیز ترامپ خشم دموکرات‌ها را برانگیخت و رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاکاری و سوءاستفاده از این جنجال برای بهره‌برداری سیاسی متهم شد. تد داچ، از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به ترامپ گفت: من کاربرد یهودستیزی توسط همکارانم، دموکرات و جمهوری‌خواه و همچنین توسط کمپین شما را محکوم می‌کنم. این سیاسی نیست. این مرگ و زندگی است. لطفا بس کنید.

گروه‌های فعال هم لحن سخنان دونالد ترامپ را محکوم کردند. هالی سویفر، مدیر اجرایی شورای دموکراتیک یهودی آمریکا گفت: ما منجر شدیم، اما متعجب خیر. دونالد ترامپ بار دیگر بی‌صداقتی، ریاکاری و تمایل به استفاده از یهودی‌ستیزی و اسرائیل برای یک فوتبال سیاسی را به نمایش گذاشت. سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا آتش بی‌تحملی و هدف گرفتن یهودیان را تندتر می‌کند و جمهوری‌خواهان از محکوم کردن سخنان این رئیس‌جمهوری، به همان روش سریع که دموکرات‌ها سخنان ایلهان عمر را محکوم کردند، بازمانده‌اند.