اعلام لیست گرو‌های تروریستی پاکستان/ چه کسانی حامیان اصلی این گروه‌ها هستند؟

به گزارش افکار نیوز، واضح است که پاکستان از دیرباز تاکنون در خط مقدم مقابله با تروریسم در منطقه قرار داشته است و در این راستا قربانی‌های‌ فراوانی‌ داده است بعلاوه اینکه این کشور در طول تاریخ همواره مبارزات سرسختی را با این پدیده خبیث داشته است.

مشخص است که پدیده شوم تروریسم از جرایم سازمان یافته‌ای‌است که خسارت‌های‌ فراوان ‌مالی ‌و جانی ‌را در طول تاریخ برای‌ پاکستان به همراه آورده است، 75 هزار قربانی ترور از سال 2001 میلادی تاکنون گوشه ای از آمار تلخ برای این کشور محسوب می شود. در عصر حاضر نیز اقدامات تروریستی ‌و معضل تروریسم تنها در درون مرزهای ‌ملی ‌و ایالتی پاکستان ‌محصور نمانده و دیگر کشورها را نیز از اعمال خود متاثر ساخته است. در چند سال اخیر تلاش های دولت پاکستان در برخورد با ریشه کنی گروه‌های تروریستی داخل خاک این کشور از چشم هیچ کشور و دولتی پنهان نمانده است این در حالی است که سازمان های بین المللی به اصطلاح مبارز با تروریسم در جهان هیچ کمکی در این خصوص به این کشور نداشته اند.

در کنار این ها متاسفانه برخی ‌بازیگران منطقه‌ای‌بخصوص افغانستان به طور غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی و هند در یک جبهه و عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صورت آشکارا در جبهه ای دیگر با حمایت از تروریست‌ها و با بهره برداری ‌ابزاری ‌از آن ها برای ‌اهداف و اغراض سیاسی ‌خود ثبات و امنیت در پاکستان و حتی برخی کشورهای منطقه خاورمیانه را زیر پا نموده‌اند، اما غافل از اینکه همین گروه‌های‌افراطی و تروریستی ‌در نهایت موجب آسیب رساندن به خود آن‌ها شده است همانطور که افغانستان در سال 2014 میلادی خود قربانی همین چراغ سبزها به تروریست‌های فراری از عملیات‌های ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی شد و 90 تروریست خارجی با خانواده‌های خود به «ولایت پکتیکا» رسیدند و این به معضلی گریبان گیر برای دولت افغانستان تاکنون تبدیل شده است.
در چند دهه اخیر مشکلات موجود در افغانستان و پاکستان بخصوص مسئله تروریسم و بحران‌های‌ناشی ‌از آن‌ها نه تنها برکشور‌های ‌منطقه خاورمیانه تاثیر نامطلوبی‌گذاشته بلکه بسیاری از نقاط جهان نیز متاثر از این وضعیت نابسامان و ناآرام این منطقه گشته است.
ژنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان چند هفته قبل در کنفرانس خبری از سوء استفاده گروه های تروریستی موجود در افعانستان از خاک ایران و پاکستان علیه یکدیگر خبر داد و خواستار توجه دولت های هر دو کشور به این موضوع شد. از آن جایی‌که پاکستان، ایران و همین طور چین در منطقه خاورمیانه در همسایگی‌ با افغانستان قرار گرفته همواره از این ناحیه آسیب فراوانی دیده‌اند.

این گروه‌های تروریستی‌به صورت مشخص همواره سعی در ایجاد ناامنی در ایران و پاکستان و در نهایت علاقمند به ایجاد اختلاف بین دو کشور هستند که با حمایت اصلی سرویس‌های اطلاعاتی برخی از کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای دست به اقدامات شوم خود می‌زنند.


اما برخی کشور های منطقه هرگز به این مسئله واقف نیستند که به هر میزان که افراط گرایی را در داخل خاک پاکستان رشد دهند به همان میزان منافع و امنیت آن ها نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت. بدون تردید ناامن شدن مناطقی همچون بلوچستان مطمئنا اولین آسیبش به افغانستان می‌رسد و در پس آن هم هند متضرر اصلی خواهد بود.
کشور پهناور هند باید توجه داشته باشد که به عنوان چهارمین قدرت اقتصادی جهان با خطری بزرگتر از دیگرکشورها مواجه است زیرا این کشور برای رقابت با چین و آمریکا در سطح جهان نیازمند هم‌گرایی و ثبات در کشورهای منطقه است و گروه‌های‌ تروریستی در بلوچستان مطمئنا ‌تهدید کننده جدی ثبات منطقه هستند. بی‌ثباتی در منطقه هم باعث می‌شود که هند دیگر قادر به تأمین انرژی مورد نیاز خود نباشد و در نتیجه بازار‌های منطقه را از دست بدهد؛ بنابراین هند نیز به صورت غیر مستقیم از رشد بنیادگرایی و افراط گرایی‌ چون جنبش های مسلح بلوچ ضرر خواهد دید.

می‌توان گفت که گروه‌های‌ تروریستی ‌تهدیدی جدی برای کشور‌های ‌منطقه بخصوص ایران، چین، پاکستان و حتی خود هندوستان است، بنابراین کشور‌های منطقه نیازمند هماهنگی و ایجاد جبهه مقاومت مشترک در امر مبارزه با این گروه‌ها هستند زیرا امروزه تهدیدات امنیتی ‌بیشتر و متنوع‌تر شده است و دولت‌ها به طور یک جانبه قادر به تامین امنیت ملی‌نیستند و در بسیاری ‌از موارد رفع تهدیدات و تامین امنیت ملی ‌صرفا از طریق همکاری‌های‌چند جانبه اطلاعاتی و نظامی امکان پذیر است.

گفتنی است اخیرا دولت پاکستان در لیست منتشر شده خود در ممنوع الفعالیت بودن گروه های ترویستی در این کشور نام بسیاری از گروه هایی که در بلوچستان ایران منجر به ناامنی شده اند را قرار داده است به اضافه اینکه ارتش پاکستان عملیات های جدیدی را در مناطق مرزی با ایران علیه این گروه ها آغاز کرده است و اجرای حصار کشی در نوار مرزی مشترک با ایران هم به زودی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که همکاری نهاد های نظامی و اطلاعاتی ایران و پاکستان در برخورد با گروه های تروریستی به صورت جدی و آگاه بودن از نقشه شوم حامیان آن ها در پوشش مخملی بدون شک موجب از بین رفتن تروریسم در مناطق مرزی و در نهایت رونق معیشتی این مناطق بین دو کشور همسایه خواهد شد.

مصطفی حسینی