اختلاف دو درصدی بایدن و سندرز

روزنامه گاردین در یکی از تازه ترین مطالب خود، به بررسی آخرین نظرسنجی های انتخاباتی در حزب دموکرات آمریکا و رقابت احتمالی دوچهره سرشناس این حزب، یعنی برنی سندرز و جو بایدن پرداخته است. گاردین در این خصوص می نویسد : "جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در نظرسنجی صورت گرفته در ایالت آیووا مقام نخست را کسب کرده است. پس از بایدن، برنی سندرز در جایگاه دوم قرار گرفته است. بایدن که هنوز حضور خود در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را رسما اعلام نکرده است، 27 درصد ارا و سندرز، 25 درصد آرای رای دهندگان را کسب کرده است. 

آیووا، نخستین ایالتی است که انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها به صورت سنتی در آن برگزار می شود. پیروزی یا شکست هر یک از نامزدها در این ایالت کوچک، می تواند بر روی جو انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها و نتایجی که بعدا در دیگر ایالات کسب می شود تاثیرگذار باشد. 

گاردین در ادامه، جزئیات بیشتری را از نتایج نظرسنجی مشترک مدیاکم،سی ان ان و دس مینزرجسیتر در ایالت آیووا منتشر ساخته است : تقریبا 65 درصد از رای دهندگان در ایالت آیووا معتقدند که جو بایدن، 76 ساله، که در سال 1972 برای نخستین بار به سنا راه یافته بود، دارای تجربه خوب و مناسبی بوده و باید وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. با این حال 31 درصد از رای دهندگان نیز معتقدند دوران حضور بایدن در قدرت سپری شده است. اما برنی سندرز،به عنوان یک فرد پیشگام توانسته است موقعیت خود را در نزد رای دهندگان ایالت آیووا بهبود بخشد. در نظرسنجی قبلی، سندرز توانسته بود 19 درصد آرا را کسب کند اما هم اکنون وی توانسته است میزان مقبولیت مردمی خود را به میزان 6 درصد افزایش دهد. در مقابل، بایدن که در نظرسنجی قبلی در ایالت آیووا 32 درصد آرا را کسب کرده بود، هم اکنون شاهد افت 5 درصدی خود است. 

چنانچه گاردین تاکید کرده است، در اکثر نظرسنجی های صورت گرفته، بایدن نسبت به دیگر نامزدهای حزب دموکرات برتری داشته است. این در حالی‌است که بایدن ( که در انتخابات درون حزبی سال 2016 در مقابل هیلاری کلینتون شکست خورد ) در رتبه دوم قرار دارد. در این میان، سناتور کامالا هریس  ، دیگر نامزد حزب دموکرات در رتبه سوم و افرادی مانند الیزابت وارن و کوری بوکر در رتبه های بعدی قرار دارند.  

مطلب اخیر روزنامه گاردین از ابعاد مختلفی قبل بررسی است. واقعیت امر این است که از اکنون نمی توان بر روی نظرسنجی های 

صورت گرفته در میان طرفداران حزب دموکرات حساب ویژه ای باز کرد. تجربه انتخابات‌های قبلی نشان می دهد که در 

هفته های منتهی به آغاز انتخابات، آرای عمومی در ایالات مختلف دستخوش تغییراتی می شود. با این حال رشد سندرز در نظرسنجی های اخیر ، نشان دهنده موفقیت وی در افزودن آرای مردمی به سبد رای خود است. همین مسئله می تواند بایدن را تا حدود زیادی غافلگیر سازد. اگرچه بایدن هنوز رسما حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده آمریکا  را اعلام نکرده است، اما برخی نزدیکان وی از احتمال بالای حضور وی در این رقابت‌ها خبر می دهند.در هر حال، نتایج انتخابات درون حزبی در آیووا می تواند موج سلبی یا ایجابی گسترده ای را به سود نامزد پیروز ایجاد کند. از این رو سندرز و دیگر نامزدهای دموکرات، تمرکز زیادی بر روی پیروزی در این انتخابات حساس دارند.