حمایت مرکل از طرح ساخت ناو هواپیمابر اروپا

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان پس از دیدار با «کریسیانیس کارینز» نخست‌وزیر لتونی گفت: اتحادیه اروپا مطمئناً در حال حاضر اولویت‌های دیگری در سیاست دفاعی خود دارد.

مرکل افزود: من اینکه ما به واسطه اروپا از چنین تجهیزاتی برخوردار باشیم را درست و خوب می‌دانم و با کمال میل آماده‌ام با آن همکاری کنم.

طرح ساخت ناو هواپیمابر اروپا ایده «آنگرت کرامپ کارن‌باوئر» رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان است.

کرامپ کارن‌باوئر در طرح خود برای اصلاحات در اتحادیه اروپا استدلال کرده است: «الان هم آلمان و فرانسه در حال کار مشترک بر روی پروژه یک ناو هواپیمابر هستند. کشورهای دیگر نیز به شرکت در این پروژه دعوت شده‌اند».

وی افزود: در قدم بعدی ما می‌توانیم با پروژه نمادین ساخت یک ناو هواپیمابر مشترک اروپایی شروع کنیم تا تأکیدی کرده باشیم بر نقش اتحادیه اروپا در تأمین صلح و امنیت.

مرکل از این طرح استقبال کرده و آن را برای تثبیت موقعیت حزب دموکرات مسیحی آلمان در مبارزات انتخاباتی اروپا گامی مثبت خواند.

وی گفت نظرات شخصی‌اش همخوانی بسیاری با طرح‌های پیشنهادی رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان دارد و در مورد سیاست اروپا نیز با او هیچ اختلافی ندارد.

مرکل که پیش از این رهبری حزب دموکرات مسیحی را بر عهده داشت از اینکه کارن‌باوئر پیش از انتخابات اروپا موقعیت این حزب را باز هم برجسته کرده استقبال کرد.