افشای سوء استفاده امارات از اعتراضات الجزایر

اعتراض‌های خیابانی در الجزائر، زمینه را برای دخالت کشورهای دیگر در این کشور فراهم کرده است.

بعد از آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه اکنون نام امارات نیز دیده می‌شود. در حالی‌که عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور الجزائر دیشب از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری برای پنجمین بار متوالی انصراف داد، برخی منابع آگاه گزارش دادند که امارات سعی دارد غرب و دیگر کشورها را به تعیین «محمد قاید صالح» رئیس ستاد مشترک ارتش الجزائر به عنوان جانشین بوتفلیقه متقاعد سازد.

گفته شده، محمد قاید صالح از عناصر نزدیک به امارات در الجزائر است.

وبگاه «مغرب انتلیجنس» به نقل از برخی «منابع موثق» گزارش داد که برخی قدرت‌های خارجی از جمله فرانسه، اتحادیه اروپا و واشنگتن حاضر به تعامل با قاید صالح به عنوان جانشین بوتفلیقه نیستند.

طبق این گزارش، صالح دو بار به امارات سفر و سعی کرده است تا از طریق مقامات این کشور به آمریکا پیام‌های اطمینان‌بخش ارسال کند اما تا کنون میانجی‌گری امارات برای متقاعد کردن واشنگتن به تعامل با «السیسی جدید» در شمال آفریقا شکست خورده است.

انتشار این خبر در حالی است که چند روز پیش شبکه الجزیره در گزارشی به ارتباط ابوظبی با ناآرامی‌ها در الجزائر پرداخت و نوشت که معترضان سودانی در سومین جمعه تظاهرات گسترده در این کشور، با سر دادن شعارهایی علیه امارات، دخالت این کشور در امور داخلی الجزائر را محکوم کردند.

طبق این گزارش معترضان در کنار پلاکاردهایی علیه بوتفلیقه، پلاکاردهایی نیز در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «سرنگون باد امارات».

با وجود اینکه امارات رسما موضع خود درباره اعتراضات علیه بوتفلیقه در الجزائر را اعلام نکرده است اما رسانه‌های وابسته به دولت امارات به طور گسترده به پوشش اخبار اعتراضات این کشور پرداخته و برخی از نویسندگان و فعالان اماراتی در شبکه‌های اجتماعی نیز خوشحالی خود از اعتراضات در الجزائر را بیان کردند