تشکیل کابینه جدید سودان، بدون تغییرات

جمهوری سودان همچنان شاهد تغییرات سیاسی در پی اعتراضات مردمی این کشور به اوضاع معیشتی و گرانی طی ماه‌های گذشته است.

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، بعد از تغییرات و تصمیمات اخیر «عمر البشیر»، رئیس جمهوری سودان، «محمد طاهر أیلا»، نخست‌وزیر این کشور چهارشنبه (۲۲ اسفند) از تشکیل کابینه جدید خبر داد.

نکته قابل توجه آنکه بیشتر اعضای کابینه جدید، از وزرای کابینه سابق هستند. دولت سودان ۲۱ وزیر دارد و تنها وزرای نفت، دارایی و کشور در دولت جدید عوض شده‌اند.

طاهر أیلا چهارم اسفند از سوی عمر البشیر با هدف آرام کردن اوضاع سودان، به عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب و مأمور تشکیل کابینه شد.

شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است. معترضان تداوم ریاست جمهوری عمر البشیر را باعث این اوضاع می‌دانند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت بودند. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹  رئیس جمهوری سودان است.

رئیس جمهوری سودان سوم اسفند به مدت یک سال در سودان حالت فوق‌العاده اعلام کرد و همه جریان‌ها و احزاب‌ سیاسی مختلف را به گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل برون‌رفت از اوضاع فعلی دعوت کرد.

با این حال، ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی، تغییرات عمر البشیر را ریشه‌ای نمی‌دانند و بلکه تغییرات سیاسی ایجاد شده را صوری و بهانه برای باقی‌ماندن بیشتر در قدرت می‌دانند.