حکم بازداشت قاتلان خاشقجی صادر شد

رسانه‌های ترکیه‌ای می‌گویند پلیس بین‌الملل (اینترپل) به درخواست آنکارا درباره ۲۰ تبعه و مقام ارشد سعودی دخیل در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی هشدار قرمز اعلام کرده است.

هشدار یا اعلان قرمز اینترپل یکی از مهم‌ترین اعلان‌هاست که به معنای حکم جلب و یا حکم تحت پیگرد بین‌المللی است.

به نوشته پایگاه دیلی صباح، این گروه ۲۰ نفره که به «تیم ترور» مشهور شده‌اند و دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر) پس از قتل خاشقجی در سفارت عربستان در استانبول به ریاض بازگشتند، هم‌اکنون با اعلام هشدار قرمز پلیس بین‌الملل در سراسر جهان تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه با بیان اینکه آنکار در پی کشف تمامی ابهامات و ابعاد پرونده جنایت خاشقجی و هویت صادرکننده فرمان قتل اوست به حکومت عربستان هشدار داد: «در صورت لزوم، برای پیگیری پرونده قتل خاشقجی در محاکم بین المللی، با سازمان ملل متحد هماهنگی خواهیم کرد».

رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی روز پنچ شنبه درخواست‌ها برای «بین المللی کردن» تحقیقات درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، را به مثابه مداخله در امور داخلی عربستان دانست و آن را رد کرد!

اردوغان همچنین هدف از سکوت تیم ترور و تلاش آنها برای افشا نکردن اطلاعات درباره این جنایت را فاش نشدن هویت صادر کننده فرمان قتل دانست و تاکید کرد: «دادستان کل ترکیه اطلاعات و اسنادی را که ترکیه در این پرونده به دست آورده است به عربستان تحویل داد، اما در مقابل هیچ واکنش و پاسخی را شاهد نبوده است».

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان سه‌شنبه ۱۰ مهر سال جاری پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

پس از انتشار اخبار ناپدیدشدن جمال خاشقجی و سپس خبر قتل او در کنسولگری عربستان، انگشت‌ اتهام‌ به سمت ولیعهد عربستان به عنوان متهم ردیف اول این ترور سازماندهی‌شده نشانه رفت. در پی فشارهای رسانه‌ای و بین‌المللی، عربستان سعودی سرانجام پس از ۱۸ روز سکوت به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد اما مدعی شد وی بر اثر «مشاجره و درگیری» بین او و کسانی که برای ترغیبش به بازگشت به عربستان به ترکیه رفته بودند، به قتل رسیده است. ۱۸ تبعه سعودی در رابطه با این جنایت بازداشت شده‌اند که بیشتر آنها از مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی سعودی هستند.