عواقب ناخواسته تحریم‌ها علیه کره‌شمالی

گزارش اخیر سازمان ملل در خصوص تحریم‌های اعمال شده بر روی کره‌شمالی نه‌تنها جزئیات محدویت‌های اعمال‌شده و مورد اغماض را نشان می‌دهد، بلکه «عواقب ناخواسته» تحریم‌ها بر برنامه‌های انسان‌دوستانه را نیز برجسته می‌سازد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ» این گزارش سالانه که توسط هیأتی از متخصصان تهیه شده است به کمیته ناظر بر تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت سازمان ملل توصیه می‌کند درخواست‌های معافیت از برخی تحریم‌ها را در راستای زمان‌محور شدن تلاش‌های بشردوستانه، مورد بازنگری قرار دهد. همچنین به سازمان ملل توصیه می‌کند اثرات انسانی تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، ۶ نگرانی عمده در خصوص این تحریم‌ها وجود دارد: تأخیر در دریافت معافیت‌ها، بسته‌شدن کانال‌های بانکی، تأخیر در شفافیت گمرکی، کاهش تمایل تأمین‌کنندگان خارجی، افزایش قیمت کالاها و مأموریت‌های بشردوستانه و کاهش سرمایه‌گذاری برای مأموریت‌های بشردوستانه.

این هیأت توصیه می‌کند که بحث در مورد درخواست معافیت‌ها «زمان‌محور» باشند و گروه‌های این کمیته در زمان‌های معینی برای سنجش مسائل بشردوستانه جهت تسریع بررسی این درخواست‌ها، تشکیل ملاقات دهند.

همچین توصیه می‌کند کمیته تحریم‌ها یک «لیست سفید» از اقلام و کالاهای معین غیرحساس مورد استفاده در مأموریت‌های بشردوستانه منتشر کند. همچین فرآیند به‌کارگیری آن را در تسهیل کند؛ برای مثال از طریق فراهم کردن «انعطاف‌پذیری بیشتر درقبال مشخصات فنی محموله‌های زمان‌بندی شده، طرف‌های قرارداد و تناوب درخواست‌ها و ارسال‌ها».

پیش‌تر «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی اعلام کرده بود اگر تحریم‌ها علیه کشورش برداشته نشوند، آزمایش‌های موشکی خود را ادامه خواهد داد.

۲۷-۲۸ فوریه سال جاری میلادی، کیم و ترامپ در «هانوی» پایتخت ویتنام با یک‌دیگر دیدار کردند تا سازوکاری برای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی در برابر رفع تحریم‌ها علیه این کشور بیابند. اما این ملاقات با شکست زودهنگام مواجه شد. پس از این نشست، یک مقام کره شمالی به رسانه‌ها گفت واشنگتن «فرصتی منحصر به فرد» برای توافق با پیونگ‌یانگ را از دست داد و ممکن است دیگر چنین فرصتی پیش نیاید.

پس از شکست مذاکرات کره‌شمالی و آمریکا، خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از نمایندگان پارلمان کره جنوبی که در جلسه توجیهی با آژانس ملی اطلاعات این کشور شرکت داشته‌اند، نوشت که کره شمالی در حال بازسازی سقف و تعویض یک درب در مرکز پرتاب موشک «تونگچانگ-ری» است.

پیونگ‌یانگ بارها از آمریکا به دلیل ادامه اعمال فشار اقتصادی به کره شمالی، آن هم با وجود تخریب برخی سایت‌های هسته‌ای و موشکی این کشور، انتقاد کرده است. همچنین علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است. 

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.