چین: از سال 2014 تاکنون 13000 «تروریست» را بازداشت کرده‌‌ایم

چین اعلام کرده که از سال ۲۰۱۴ تا کنون نزدیک به ۱۳ هزار نفر را به عنوان «تروریست» بازداشت کرده است.
بنا بر گزارش نشریه «تایم»، طبق اعلام مقامات پکن، نیروهای امنیتی این کشور همچنین در این مدت، صدها گروه را با عنوان «گروه‌های جنایتکار تروریست» در سین‌کیانگ منهدم کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، این اطلاعات در گزارشی آمده که دولت چین امروز (دوشنبه) با هدف مقابله با انتقادات بین‌المللی درباره عملکرد پکن در منطقه مسلمان‌نشین این کشور منتشر کرده است.
در سال‌های اخیر و با قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش و هراس پکن از نفوذ این گروه به چین، دولت این کشور نظارت بر مناطق مسلمان‌نشین را تشدید کرده است.
از سوی دیگر، برخی از گروه‌های غربی «حامی حقوق بشر»، چین را به نقض حقوق اقلیت مسلمان در این کشور متهم کرده‌اند، اما پکن این ادعاها را رد و تأکید کرده که تلاش می‌کند تا از گرایش اتباع خود به افراطی‌گری جلوگیری کند.
در گزارشی که امروز منتشر شده نیز تأکید شده که عملیات موسوم به «افراط‌گرایی زدایی مبتنی بر قانون» در سین‌کیانگ، با هدف مقابله با افزایش و گسترش افراط گرایی مذهبی در این منطقه انجام گرفته است.
مقامات پکن گفته‌اند که افراط‌گرایان بازداشت شده گروه‌های تروریستی خارجی ارتباطاتی داشته‌اند. البته شواهدی در خصوص این ارتباط ها منتشر نشده است.
بر اساس این گزارش، ۱۵۸۸ «هسته تروریستی» منهدم شده و ۱۲۹۹۵ «تروریست» نیز از سال ۲۰۱۴ تاکنون دستگیر شده‌اند. بر همین اساس، طی این مدت، ۲۰۵۲ مورد تجهیزات منفجره در این منطقه ضبط شده و بیش از ۳۰ هزار نفر نیز به خاطر مشارکت در حدود ۵۰۰۰ «برنامه مذهبی غیرقانونی» جریمه و مجازات شده‌اند. علاوه بر این، در این عملیات، حدود ۳۵۰ هزار نسخه از «مطالب عمومی مذهبی غیرقانونی» نیز کشف و ضبط شده است.
دولت چین گفته از آنجایی که منطقه «سین‌کیانگ» قبلا به عنوان بستر افراط گرایی در این کشور شناخته می‌شد، تدابیر امنیتی در این بخش افزایش یافته و علاوه بر این، اردوگاه‌هایی در این منطقه راه‌اندازی شده تا با تشویق ساکنان این منطقه به حضور در این «مراکز آموزشی»، به آنها مهارت‌هایی آموخته شود که بتوانند در جهت به کارگیری در حرفه‌ای از آن استفاده کنند و همین مسئله نیز ثبات را در این منطقه افزایش داده است.