کره شمالی به ساز آمریکا نمی‌رقصد

یک ژنرال ارشد ارتش آمریکا می‌گوید که فعالیتها و تحرکات اتمی و موشکی کره شمالی با قولهایی که این کشور در راستای خلع سلاح به واشنگتن داده است ناسازگار است.

براساس این گزارش، نشست دوجانبه میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ویتنام که بدون نتیجه پایان یافت اختلافات عمیق میان دو طرف در راستای خلع سلاح شبه جزیره کره در برابر رفع کامل تحریمها را آشکار کرد. 

«رابرت آبرامز» فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی در یک نشست استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت: فعالیتهای آنها که ما نظارت کردیم برخلاف روند خلع سلاح است. با این حال آبرامز جزئیات بیشتری درباره این فعالیتها ارائه نکرد. 

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در جلسه استماع جداگانه‌ای اعلام کرد که پیونگ یانگ هنوز قدم بزرگی در راستای تکمیل روند خلع سلاح برنداشته است.

با این حال وی ابراز امیدواری کرد که واشنگتن بتواند با مقامات کره شمالی باز هم مذاکره کند. 

رویترز میگوید: از زمان شکست مذاکرات میتنام، هیچ نشانه‌ای مبنی بر تماس مستقیم واشنگتن و پیونگ یانگ وجود ندارد هرچند که دونالد ترامپ همچنان بر روابط خوب شخصی خود با رهبر کره شمالی تاکید می‌کند. 

«رندال شریور» دستیار ارشد پنتاگون در امور آسیا نیز در حاشیه همین جلسه گفت: درهای ما برای دیپلماسی همچنان باز است اما تا به امروز ما هیچ حرکتی در زمینه خلع سلاح مشاهده نکرده‌ایم.

رهران آمریکا و کره شمالی در نشست ژوئن سال 2018 در سنگاپور در زمینه خلع سلاح اتمی شبه جزیره توافق کرده بودند با این وجود به دلیل کلی بودن این توافق و مشخص نبودن دقیق تعهدات دو طرف از جمله اینکه آمریکا در ازای خلع سلاح چه امتیازاتی به کره شمالی خواهد داد باعث شکست این روند تا به امروز شده است.