داعشی هایی که به خانه هم راهشان نمی دهند

یک مسئول کردهای سوریه با بیان اینکه عناصر خارجی داعش تبعه 55 کشور هستند، از خودداری این کشورها در تحویل اتباع تروریست خود بشدت انتقاد کرد و آن را خجالت‌آور دانست.

به نوشته پایگاه خبری «داماس بوست» او گفت که فقط تعداد اندکی از کشورها حاضر به تحویل اتباع تروریست خود به همراه خانواده‌هایشان شده‌اند که در اردوگاههای شمال و شرق سوریه به سر می‌برند.

این پایگاه خبری در ادامه به نقل از منابع خود نوشت که تعداد 2100 داعشی تبعه کشورهای دیگر در دست نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در بازداشت به سر می‌برند. به‌علاوه خانواده‌های این تروریست‌ها نیز حضور دارند و علی رغم تلاش تشکیلات موسوم به «فدراسیون دموکراتیک شمال سوریه» که کردهای سوریه برای اداره مناطق کردنشین ایجاد کرده‌اند تا کنون تعداد اندکی از کشورها حاضر شده‌اند اتباع تروریست خود را تحویل بگیرند.

بنا بر این گزارش، تا کنون فقط دولت الجزایر 29 تبعه خود و سودان چهار تبعه زن خود را تحویل گرفته‌اند. روسیه نیز روز گذشته (چهارشنبه) سه کودک روس را در شهر قامشلی (استان حسکه در شمال شرق سوریه) تحویل گرفت.

پیش از این کردهای سوریه به ائتلاف آمریکایی پیشنهاد ایجاد دادگاه ویژه بین‌المللی برای محاکمه عناصر داعش را داده بودند اما «جیمز جفری» فرستاده آمریکا و نماینده این کشور در ائتلاف، این پیشنهاد را رد کرده بود.

در همین راستا منابع مسئول در اردوگاه «الهول» سوریه گفته‌اند که تعداد عناصر چینی داعش که وابسته به قوم «اویغور» هستند به 2000 تن می‌رسند اما هیچ سندی دال بر چینی بودن آن‌ها وجود ندارد و آن‌ها خود را از خاک افغانستان به سوریه رسانده‌اند.

اردوگاه الهول در استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه بیش از 74 هزار نفر را در خود جای داده است که بیشتر آن‌ها خانواده‌های عناصر داعش هستند.