تلاش نمایندگان انگلیسی برای یافتن جایگزینی برای توافق برکسیت ادامه دارد

هفته گذشته، نمایندگان پارلمان انگلیس تلاش کنند کنترل روند برکسیت را با بررسی هشت گزینه به دست بگیرند. اگرچه هیچ یک از این گزینه‌ها حداکثر آرا را به دست نیاورد، یکی از پیشنهادات بسیار محبوب پیشنهاد تشکیل اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا بود. این گزینه‌ای است که ترزا می‌ به شدت با آن مخالف است؛ زیرا به این ترتیب لندن امکان داشتن سیاست تجاری مستقل را پس از برکسیت از دست می‌دهد.

روز دوشنبه نمایندگان پارلمان انگلیس در مورد گزینه‌های محدودی رای خواهند داد تا در مورد یک طرح اکثریت آرا را به دست آورند و راه حلی برای بن‌بست کنونی بیابند. انگلیس قرار بود بیست و نهم ماه مارس اتحادیه اروپا را ترک کند، اما به دلیل عدم حمایت نمایندگان از توافق مورد مذاکره ترزا می‌ با اتحادیه اروپا، زمان خروج انگلیس به تعویق افتاد.

ترزا می‌ در راس دولتی با اختلاف نظر فراوان راهبرد آینده را بررسی می‌کند و قرار است طرح‌های خود را در نشست آتی اروپایی در دهم آوریل (بیست و یکم فروردین) مطرح کند. این اوضاع چشم‌انداز انتخابات پارلمانی زودهنگام را مطرح می‌کند. اما چنین انتخاباتی می‌تواند برای حزب محافظه‌کار فاجعه بار باشد. نتیجه نظرسنجی که روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد حزب کارگر به عنوان اصلی‌ترین حزب مخالف دولت در انتخابات با کسب ۴۱ درصد آرا در صدر قرار خواهد گرفت و با کسب پنج درصد بیشتر از حزب محافظه‌کار پیش خواهد افتاد.

جیمز کلورلی، معاون حزب محافظه‌کار انگلیس، روز یکشنبه در گفتگو با اسکای نیوز اعلام کرد انتخابات زودهنگام هیچ چیزی را حل نخواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد مخالفان بی‌صبرانه در انتظار دیدن سقوط ترزا می‌ هستند. امیلی تورن بری، نماینده حزب کارگر، روز یکشنبه اعلام کرد احتمال دارد حزبش به زودی روند استیضاح دولت را آغاز کند. وی همچنین در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام ابراز امیدواری کرد.

ادامه نخست وزیری ترزا می‌ پس از رد شدن توافق برکسیت در پارلمان برای سومین بار در روز جمعه به یک مو بند است. این توافق در ماه نوامبر میان می‌ و بروکسل پس از ماه‌ها مذاکره حاصل شد. ترزا می‌ می تواند برای چهارمین بار این توافق را در پارلمان ارائه کند. طبق این توافق انگلیس می‌تواند اتحادیه اروپا را با یک دوره انتقال تا پایان سال ۲۰۲۰ ترک کند تا به این ترتیب تبعات ترک ناگهانی اتحادیه اروپا را تجربه نکند.

با این حال ده‌ها نفر از نمایندگان محافظه‌کار از جمله ده وزیر دولت انگلیس با ارسال نامه‌ای به ترزا می‌خواستار خروج هرچه سریعتر انگلیس از اتحادیه اروپا شدند. براندون لوئیس، رئیس حزب محافظه‌کار، ضمن تایید وجود چنین نامه‌ای روز شنبه اعلام کرد: باید هرچه در توان هست برای ترک اتحادیه اروپا به شیوه‌ای منظم و در سریعترین زمان ممکن انجام دهیم.

وی افزود توافق مورد مذاکره ترزا می‌و اتحادیه اروپا راه خوبی برای انجام این کار است.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، یکشنبه شب اعلام کرد اتحادیه اروپا در مورد انگلیسی‌ها در پرونده برکسیت بسیار صبور بود، اما این صبر رو به اتمام است. وی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی گفت: من می‌خواهم انگلیس تا چند ساعت یا چند روز دیگر در مورد ادامه راه به یک توافق دست یابد.

در حالی که هزاران نفر از حامیان برکسیت روز جمعه در انگلیس تجمع کردند، حامیان اروپا نیز همچنان امیدوارند تغییراتی در اوضاع صورت گیرند. شش میلیون امضا برای ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا جمع‌آوری شده است.