انگلیس و بحران ناتمام برکسیت/ یک وزیر دیگر استعفا کرد

در ادامه بحران نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) نیگل آدامز، از وزرای کابینه دولت ولز و مشاور دولت مرکزی انگلیس روز چهارشنبه استعفای خود را اعلام کرد.

این استعفا یک روز پس از آن اعلام می‌شود که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب مخالفت دولت انگلیس توافق کرد با ترزا می، نخست‌وزیر این کشور دیدار و درباره فرآیند برکسیت گفتگو کند. طرح ترزا می‌ درباره نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکنون چند بار توسط پارلمان انگلیس و نمایندگان حزب کارگر رد شده است.

نیگل آدامز با انتشار بیانیه‌ای تصمیم ترزا می‌ به چرخش به سوی برکسیت نرم و آغاز گفتگو با جرمی کوربین و نمایندگان حزب کارگر را «اشتباهی مهلک» توصیف کرده و و آن را مهمترین دلیل استعفای خود نیز اعلام کرده است.

طبق برنامه اعلام شده قرار بود انگلیس در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا را ترک کند، اما به دلیل اختلافات شدید داخلی دولت این کشور در پیشبرد برکسیت با شکست مواجه شد و اتحادیه اروپا تا ۱۲ آوریل به لندن فرصت داده است تا راه‌حل جایگزینی ارائه دهد با بدون هر گونه توافقی در موعد مقرر اتحادیه اروپا را ترک کند.

دولت انگلیس ۲۹ مارس، روز پایان مهلت دوساله این کشور برای ترک اتحادیه اروپا، توافقش با این اتحادیه را بر سر چگونگی خروج از آن، سومین بار به رای گذاشت که با ۲۸۶ رای موافق در مقابل ۳۴۴ رای مخالف به تصویب نرسید و سومین بار توافق ترزا می‌ را به شکست کشاند و بحران برکسیت را تشدید کرد. نمایندگان پارلمان انگلیس در واپسین ساعات پایان مهلت دو ساله این کشور برای چگونگی خروج از اتحادیه اروپا و پس از جدال موافقان و مخالفان این توافق با ۵۸ اختلاف رای آن را رد کردند.

با این نتیجه بر اساس اعلام اتحادیه اروپا انگلیس باید ۱۲ اوریل (۲۳ فروردین) اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کند یا مهلت بلندمدت از اتحادیه اروپا بگیرد که مشروط به موافقت کشور‌های عضو این اتحادیه است. قرار است امشب نمایندگان بر سر راه‌های خروج از بن بست برکسیت بحث و تبادل نظر و رای‌گیری کنند.

ترزا مِی و هواداران «برکسیت نرم» خواستار حفظ برخی از پیوند‌ها بین اتحادیه اروپا و انگلیس هستند و «بوریس جانسون»، وزیر خارجه سابق انگلیس، «دیوید دیویس»، وزیر برکسیت، و مدافعان «برکسیت سخت» بر قطع کامل روابط با اتحادیه اروپا تأکید می‌کنند. جانسون و دیویس به علت اختلاف با ترزای می بر سر نحوه اجرای برکسیت سال گذشته استعفا کردند.

جو جانسون، نماینده مردم لندن در مجلس عوام انگلیس و وزیر حمل و نقل این کشور نیز در اعتراض به طرح ترزا می‌ برای چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به «طرح چکرز» نیز استعفای خود را اعلام کردند.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) سال ۲۰۱۶ با شرکت در یک همه‌پرسی، به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند و دولت ترزا می می‌بایست  تا ماه مارس ۲۰۱۹ نحوه خروج از این اتحادیه را مشخص می‌کرد ولی تاکنون موفق به این کار نشده است.