تاکید عمران‌ خان بر لزوم تشکیل حکومت موقت در افغانستان

عمران خان بار دیگر تاکید کرد برای این‌که انتخابات ریاست‌جمهوری بخشی از روند صلح افغانستان شود، باید یک حکومت موقت در این کشور تشکیل شود.

به گفته وی، این پیشنهاد حکم مشاوره‌ای برادرانه را دارد و دخالت در امور داخلی افغانستان محسوب نمی‌‌شود.

وی در این باره تاکید کرد: اگر مقامات افغانستان می‌خواهند انتخابات ریاست جمهوری به بخشی از روند صلح تبدیل شود، نیاز به تشکیل یک حکومت موقت به قوت خود باقی خواهد بود.

این درحالی است که ارگ ریاست جمهوری افغانستان این اظهارات عمران خان را تخطی از قوانین بین‌المللی تلقی کرده است.

در‎همین‎راستا، «صمیم عارف» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در توئیتر خود نوشت: توافق صلح زمانی حاصل می‌شود که پاکستان احترام به حاکمیت ملی افغانستان را بیاموزد و از این مورد که می‌خواهد به‌زور همسایه خود را تحت نفوذ قرار بدهد، دست بکشد.

پیش از این نیز عمران خان دست کم ۲ بار خواهان تشکیل حکومت موقت در افغانستان شده و گفته‌بود تنها حکومت موقت می‌تواند انتخابات شفاف را در افغانستان تضمین کند؛ اما این سخنان او با واکنش‌های تند مقام‌های افغانستان و نمایندگان کشورهای دیگر روبه‌رو شد.

اظهارات جدید عمران خان در مورد تشکیل حکومت موقت در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که زلمای خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان در حال گفتگو با مقامات پاکستانی در مورد صلح است. او تاکنون با شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان و مقام‌های ارتش این کشور دیدار کرده اما برنامه کامل سفر وی به اسلام‌آباد در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.