اس-۴۰۰ روسیه امنیت ناتو و اتحادیه اروپا را نیز تضمین می‌کند

«عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه معتقد است خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه نه تنها امنیت ترکیه بلکه امنیت ناتو و اتحادیه اروپا را نیز تضمین می‌کند.

وی اظهار داشت سامانه اس-۴۰۰، ترکیه را از حملات احتمالی از آن سوی مرز‌های سوریه محافظت می‌کند و برای محافظت از مرز‌های کشور‌های اروپایی و ناتو نیز قابلیت بالایی دارد.

این مقام ترکیه اعلام کرد پس از آنکه برخی از متحدان ناتو سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت خود را از خاک ترکیه خارج کردند آنکارا مجبور شد برای تقویت دفاع هوایی خود به خرید سامانه اس-۴۰۰ روی آورد.

چلیک با اشاره به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره علت رد پیشنهاد آمریکا برای خرید سامانه پاتریوت گفت: آنکارا سیستم دفاع هوایی روسیه را انتخاب کرده، زیرا پیشنهاد آمریکایی‌ها به ترکیه برای خرید سامانه دفاع هوایی پاتریوت مناسب نبوده است. وی در انتهای اظهاراتش تاکید کرد سامانه اس -۴۰۰ روسیه در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ تحویل داده می‌شود.

سال گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد به ترکیه هشدار داده است اگر همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه اصرار داشته باشد، از برنامه خرید جنگنده‌های پنهانکار اف-۳۵ آمریکا کنار گذاشته می‌شود. در گزارش پنتاگون به کنگره تأکید شد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تا زمان آماده‌سازی گزارش پنتاگون درباره روابط ترکیه و آمریکا ظرف ۹۰ روز آینده ممنوع است.

با وجود هشدار‌های پیاپی آمریکا، ترکیه آشکارا اعلام کرده خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کرده است و تحویل آن در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. آنکارا همچنین قرار است ۱۱۶ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند.