روسیه خواستار توقف اقدامات نظامی در لیبی شد

"سرگئی لاوروف" در پایان مذاکراتش با همتای مصری خود، بر لزوم بررسی دلایل ریشه‌ای بحران کنونی در لیبی، توقف اقدامات نظامی و تلاش جامعه جهانی برای کمک به انجام گفت‌وگوهای ملی بین طرفین مناقشه تأکید کرد.

وی گفت: «ما امروز درباره اوضاع کنونی در لیبی بطور مفصل صحبت کردیم که در سازمان ملل نیز در حال بررسی است. ما با دقت اقدامات نیروهای مسلح در این کشور، از جمله ارتش ملی لیبی و دیگر گروه‌های مسلح، از جمله گروه‌های مسلح غیرقانونی که بخش قابل توجهی از پایتخت و دیگر مناطق لیبی را تحت کنترل خود دارند را زیر نظر داریم. ما خواستار آن هستیم که از هر نوع تلاشی برای تعیین یکجانبه مقصر این بحران اجتناب شود.»

لاوروف تاکید کرد که دلیل بحران کنونی در لیبی، در واقع اقدامات ناتو در سال 2011 است که دقیقا پس از آن لیبی به کشوری ویران شده و منبع تروریسم و قاچاق اسلحه و در مناطق شمالی هم جریان مهاجرت‌های غیرقانونی تبدیل شد.

وی افزود: «به همین دلیل بررسی وضعیت کنونی، بدون درک دلایل ریشه‌ای راه به جایی نخواهد داشت. ما هم مانند مقامات قاهره خواستار آن هستیم که طرفین لیبیایی، خودشان و بدون تحمیل از خارج سرنوشتان را تعیین کنند.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که مسکو از تماس با همه طرفین مناقشه در لیبی به منظور کمک به حل و فصل اختلافات حمایت می‌کند و امیدوار است که در شرایط کنونی سایر کشورها نیز همین برخورد را داشته باشند.

وی با ابراز نگرانی از اعلام برخی گروه‌های نظامی در لیبی درباره استفاده از حملات هوایی، تاکید کرد که همه کشورها باید از لیبیایی‌ها بخواهند تا از اقدام نظامی دست برداشته و پای میز مذاکره بنشینند.

سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه و مصر به تعهدات خویش در چارچوب توافقات دوجانبه درباره مشارکت راهبردی و همه جانبه که در اکتبر سال 2018 توسط روسای جمهوری دو کشور امضاء شده، کاملاً پایبند هستند.