خلیل‌زاد از نقش پاکستان در روند صلح افغانستان قدردانی کرد

زلمای خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان در پایان سفر ۲ روزه به پاکستان، طی پیامیتوئیتری از تلاش‌ها و همکاری اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان قدردانی کرد.

وی در این باره نوشت: از اسلام‌آباد برای تلاش‌های اخیر در روند صلح افغانستان و همچنین برای تاکید دوباره بر اینکه در نهایت افغان‌ها و فقط افغان‌ها به تنهایی درباره آینده خود تصمیم‌گیری خواهند کرد، قدردانی می‌کنم. هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

گفتنی است خلیل‌زاد جمعه گذشته از کابل به اسلامآباد سفر و با عمران خان نخست وزیر، شاه محمود قریشی وزیر خارجه، قمرجاوید باجوه رئیس ستاد ارتش پاکستان و تهمینه جنجوعه معاون وزارت خارجه این کشور، دیدار کرد.
همزمان، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در پیامی توئیتری تاکید کرد که پاکستان به ایفای نقش خود در تسهیل روند صلح افغانستان کمک می‌کند و به شدت بر این باور است که صلح پایدار در این کشور از آن افغان‌ها است و با رهبری آنها محقق می‌شود.

این درحالی است که وزارت خارجۀ افغانستان دیروز شنبه معاون سفیر پاکستان در کابل را در اعتراض به سخنان اخیر عمران‌خان احضار کرد.

وی روز جمعه، برای سومین بار تشکیل حکومت موقت در افغانستان را لازمه برقراری صلح در این کشور عنوان کرده بود.

به گفته عمران خان، این پیشنهاد حکم مشاوره‌ای برادرانه را دارد و دخالت در امور داخلی افغانستان محسوب نمی‌شود.

وی در این باره تاکید کرد: اگر مقامات افغانستان می‌خواهند انتخابات ریاست جمهوری به بخشی از روند صلح تبدیل شود، نیاز به تشکیل یک حکومت موقت به قوت خود باقی خواهد بود.

این درحالی است که ارگ ریاست جمهوری افغانستان این اظهارات عمران خان را تخطی از قوانین بین‌المللی تلقی کرده است.