ترامپ: با کیم جونگ اون روابط خوبی دارم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست سالانه ائتلاف یهودیان جمهوری خواه که روز شنبه در لاس وگاس برگزار شد بار دیگر ادعا کرد روابطش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به رغم ناتمام ماندن دیدارش در ویتنام «بسیار خوب» است.

او در این نشست گفت: «ارتباط بسیار خوبی با کیم دارم. تنش‌ها با کره شمالی زمانی بود که تازه وارد کاخ سفید شده بودم. اما کره شمالی از سال گذشته تاکنون آزمایش هسته‌ای و موشکی انجام نداده است. او بر ادامه روابط مناسب با کیم جونگ اون و پیونگ یانگ تاکید کرد.

سران آمریکا و کره شمالی برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۱۸ در سنگاپور دیدار و رایزنی کردند. در پایان این مذاکرات ترامپ و کیم توافقی چندبندی را امضا کردند که بر اساس آن گفته شد کره شمالی با خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره موافقت کرده است. با این حال بسیاری از منتقدان تاکید کردند که این توافق بسیار کلی و مبهم است و منظور از خلع سلاح اتمی و زمان‌بندی آن مشخص نیست. در نهایت این توافق با گذشت حدود یک سال نه تنها اجرایی نشد بلکه به دلیل مشکلات زیاد در مسیر مذاکرات به دیدار دوم کیم و ترامپ در ویتنام منتهی شد. دیدار سران دو طرف در ویتنام نیز در نهایت بدون هیچ نتیجه مشخصی نیمه‌کاره به پایان رسید.