حمله حفتر مشابه ماجراجویی‌های  ولی عهد سعودی است

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی به نقل از «مصطفی الساقزلی»،کارشناس مسائل امنیتی در لیبی آورده است که نیروهای ژنرال خلیفه حفتر بدون برخورداری از حمایت خارجی‌ها بخصوص فرانسه، امارات و مصر قادر نخواهد بود نبرد طرابلس را به نفع خودشان یکسره کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نیروهای حفتر بدون پشتیبانی خارجی قادر به پیشرفت در طرابلس نخواهد بود، افزود: موازنه قوا در میدان نبرد هم اینک به نفع نیروهای دولت وفاق ملی لیبی و گروه‌های مسلح انقلابی است که علیه حمله اخیر حفتر بسیج شده‌اند.

الساقزلی درباره تحولات میدانی طرابلس گفت: مردم طرابلس و دولت وفاق ملی و همه لیبیایی‌ها با حمله غیرمنتظره حفتر و نیروهایش شوکه شدند در شرایطی که لیبیایی‌ها و سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس گفت‌‌وگوی جامع ملی لیبی برای برون رفت این کشور از بحران جاری آماده می‌شدند.

وی با اشاره به دفع حملات حفتر توسط نیروهای مدافع طرابلس گفت: هم اینک پایتخت و همه حومه‌های آن از نیروهای حفتر خالی است .

این کارشناس لیبیایی شمار نیروهای مدافع طرابلس را قریب به هفتاد درصد از ساکنان لیبی خواند و گفت: آنها شمار زیادی سلاح در اختیار دارند و از مناطقی قدرتمند نظیر مصراته، الزنتان و طرابلس هستند، همه این مناطق علیه حمله نیروهای حفتر بسیج شدند.

وی افزود: حفتر به شکاف بین این گروه‌ها امید داشت؛ اما دراین قضیه شکست خورد و موازنه قوا به نفع دولت وفاق ملی و گروه‌های هوادار آن است.

الساقزلی درباره چالش ‌ای نبرد در جنوب طرابلس گفت: مشکل اینجاست که حفتر در کمک گرفتن از گروه‌های معارض در دارفور در غرب سودان برای حمله طرابلس ابایی ندارد و از سوی مصر،امارات و فرانسه هم به شکل قوی حمایت نظامی می‌شود.

این کارشناس لیبیایی گفت: نیروی هوایی امارات، فرانسه و مصر پیشتر در بمباران بنغازی و درنه دخالت کردند و دخالت‌های امارات در سال 2014 تا طرابلس هم رسیده بود.

وی افزود: نگرانی موجود درباره نبرد طرابلس از جانب دخالت این نیروهای بیگانه است وگرنه موازنه قوا به نفع نیروهای دولت وفاق ملی است.

الساقزلی درباره نقش نیروی هوایی در نبرد طرابلس گفت: نیروی هوایی منطقه غرب لیبی روزانه از پایگاه‌های نظامی مصراته و معیتیقه طرابلس چندین بار نیروهای متجاوز را هدف گرفتند  و از سوی دیگر نیروهای حفتر هم بمباران‌هایی داشته‌اند.

وی در عین حال تاثیر نیروی هوایی لیبی از سوی دو طرف در تعیین سرنوشت نبرد طرابلس را محدود خواند و گفت: حملات هوایی با هواپیماهای قدیمی میگ انجام می‌شود بنابراین نیروی هوایی عامل سرنوشت ساز در نبرد نخواهد بود و تنها نگرانی از ورود نیروی هوایی بیگانه است که برای طرابلس خطر محسوب می شود.

کارشناس لیبی درباره اطلاعات ضد و نقیض مربوط به تسلط نیروهای حفتر بر فرودگاه طرابلس گفت: بر اساس اطلاعات موثق نیروهای حفتر از فرودگاه طرابلس و محله های این شهر خارج شده و تنها مناطقی محدود در جنوب طرابلس در دست آنهاست.

وی تاکید کرد: شمار نیروهای دولت وفاق در طرابلس بسیار زیاد است و البته شمار زیادی از نیروهای متجاوز حفتر هم به اسارت گرفته و در رسانه ها تصاویر آنها منتشر شده است.

کارشناس لیبیایی گفت: بیش از یکصد و بیست نفر از نیروهای متجاوز حفتر به اسارت گرفته شدند که بیشترشان هجده ساله بودند و در بازجویی‌ها معلوم شده که فریب خورده‌اند و گمان می‌کردند حمله آنها به طرابلس بدون خونریزی و دردسری خواهد بود و این شهر دو دستی تقدیمشان می‌شود.

الساقزلی تاکید کرد: نبرد فرودگاه سرنوشت ساز نیست، بلکه کمک‌های خارجی سرنوشت نبرد را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به حمایت‌های خارجی از نیروهای حفتر نظیر حمایت کشورهای امارات،فرانسه و مصر گفت: ما نبردی دراز مدت پیش رو داریم که سال‌ها به طول خواهد انجامید مثل بنغازی که چهار سال درگیر جنگ شد و هزاران کشته بر جای گذاشت و اگر درباره طرابلس هم چنین گزینه‌ای روی میز باشد لیبیایی‌ها هزینه سنگینی برای آن خواهند داد.

وی عامل تعیین کننده در نبرد طرابلس را مداخله خارجی خواند و گفت: اگر مداخله خارجی از طریق هوایی یا ارسال سلاح‌های ضد زره یا توپخانه برای نیروهای حفتر صورت نگیرد او نمی‌تواند بر طرابلس مسلط شود و نیروهایش سرکوب خواهند شد بنابراین عامل خارجی بسیار با اهمیت است.

الساقزلی گفت: متاسفانه به رغم اینکه جامعه بین المللی پیام های متعددی برای عقب نشینی حفتر و توقف نبرد فرستاده اما تجاوز وی ادامه دارد.

وی دومین عامل تعیین کننده در سرنوشت نبرد طرابلس را انسجام نیروهای دو طرف خواند و گفت: در طرف دولت وفاق ملی نیروهایی هستند که در جریان انقلاب سال 2011 در کنار معمر قذافی مبارزه می‌کردند و تماس‌هایی با حفتر دارند و بیم جدا شدن آنها از صفوف نیروهای دولت وفاق ملی می‌رود.

این کارشناس لیبیایی صفوف نیروهای حفتر را هم دچار شکاف دانست و گفت: نیروهایی از طبرق مخالف مشارکت در حمله به طرابلس بودند و این امر عدم انسجام بین این نیروها را نشان می‌دهد.

وی درباره دلایل تمرکز حفتر برای حمله به جنوب لیبی گفت: تمرکز بر جنوب نشات گرفته از حمایت بزرگ فرانسه از حفتر است، چون پاریس به جنوب لیبی که سرچشمه ثروت‌های این کشور است چشم طمع دوخته است

این کارشناس لیبیایی گفت: اگر کمک‌های غربی‌ها متوقف شود نبرد طرابلس پایان می‌پذیرد در غیر این صورت  به نبردی دراز مدت تبدیل می‌شود.

عزمی بشاره: اگر حفتر پیروز شود، جامعه بین المللی آن را به رسمیت می‌شناسد

«عزمی بشاره»، سیاستمدار فلسطینی و نماینده سابق کنست هم  در گفت‌وگو با وبگاه خبری العربی الجدید، حفتر را جنگ سالار و یک افسر سرکش توصیف کرد و گفت: حفتر سعی می‌کند از معمر القذافی تقلید کند و رفتارهای وی یاد آور دیکتاتورهای آفریقای باستان است، او مرد خطرناکی است که مزدوران و عناصر رژیم سابق را در قالب تشکیلاتی مسلحانه موسوم به ارتش ملی لیبی جمع کرده است.

بشاره، گروه‌ها و شبه نظامیان غرب لیبی را به دلیل اختلافات فیمابینشان و هرج و مرجی که در این کشور درست کرده‌اند و همچنین مساله نفاق و دو رویی جامعه بین المللی را مسئول حمله حفتر دانست و گفت: می‌بایست در طرابلس یک ارتش ملی توسط دولت وفاق و شورای ریاستی که محصول توافق سیاسی الصخیرات در دسامبر 2016 است، تاسیس می‌شد.

بشاره افزود: حفتر، این افسر لیبیایی با عملیات نظامی فعلی خود به دنبال پیاده کردن خط مشی رژیم‌های عربی است بخصوص که این حمله یک هفته پس از دیدار حفتر با سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی و فرزندش محمد بن سلمان انجام شد تا معلوم شود که این اقدام حفتر طبق نقشه بن سلمان بوده و ماجراجویی‌های او را به یاد می‌آورد.

بشاره گفت: جای تعجب است که فرانسه، مصر و امارات بخشی از فرآیند سیاسی در الصخیرات بودند اما حالا از طریق حفتر با دولت وفاق ملی مبارزه می‌کنند.

این اندیشمند جهان عرب پاکسازی مناطق تحت تسلط نیروهای حفتر و به دنبال آن تاسیس ارتش ملی لیبی و پیشرفت به سمت تحول دموکراتیک را تنها راه برخورد با نیروهای حفتر دانست.

 بشاره سازمان ملل را مسئول حمله نظامی حفتر خواند و گفت: دلیلی از این واضح تر که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در حین حمله حفتر در لیبی حضور داشت بنابراین اگر حفتر موفق شود جامعه بین المللی هم روز بعد از آن کار او را به رسمیت می شناسد.