ترامپ و السیسی دستورکار گفتگوی خود را کتمان کردند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود در کاخ سفید، بر پیشرفت‌های واشنگتن و قاهره در جنگ با تروریسم تاکید کرد.

از سوی دیگر، عبدالفتاح السیسی گفت: روابط بین قاهره و واشنگتن در بهترین حالت در مقایسه با سال‌ها پیش قرار دارد.

خبرنگار این شبکه گزارش داد: به رغم پیش‌بینی بسیار در خصوص دستور کار دیدار ترامپ و السیسی در کاخ سفید، اظهارات آن دو از هیچ گونه جزئیاتی در این خصوص پرده برنداشت.

ترامپ افزون بر خوشامدگویی، سخنانی در خصوص همکاری تجاری و نظامی بیان و پیشرفت‌های قاهره را در زمینه مبارزه با تروریسم، خوب توصیف کرد.

ترامپ گفت: «درباره مسائل بسیار مهم اعم از نظامی و تجاری گفتگو خواهیم کرد. مصر شریک مهم تجاری است که به همراه آمریکا فعالیت‌های زیادی انجام داده است.»

از سوی دیگر، عبدالفتاح السیسی تاکید کرد مذاکرات بر روابط دوجانبه و همکاری، به طور مشخص در زمینه نظامی و اقتصادی متمرکز خواهد بود.

رئیس جمهور مصر گفت: «باعث افتخار من است که از حمایت‌های جناب رئیس جمهور از مصر در زمینه‌های مختلف قدردانی کنم. با یکدیگر گفتگو خواهیم کرد و برای توسعه روابط در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی تلاش می‌کنیم.»

خبرنگار این شبکه اعلام کرد: به رغم خودداری روسای جمهور مصر و آمریکا در بیان مسائلی که درباره آن‌ها گفتگو خواهند کرد، به گفته برخی ناظران، قضیه صلح در خاورمیانه یا به اصطلاح معامله قرن مهم‌ترین موضوع گفتگوی ترامپ و السیسی است.

 وی در پایان افزود: روابط ویژه دوجانبه و همکاری در زمینه‌های مختلف، چیزی بود که روسای جمهور دو طرف به آن اشاره کردند. این اظهارات ترامپ و السیسی همچون مخفی کردن دستور کار گفتگویشان بود و آن‌ها درباره مسائل خاورمیانه مورد توجه دو طرف مانند معامله قرن، سوریه و حتی قضیه لیبی که اخیرا شکل گرفته است؛ سخن نگفتند.